مجله الکتنو

آشنایی با روش های اندازه گیری فشار در صنعت

روش های اندازه گیری فشار در صنعت

آیا می دانید بهترین روش های اندازه گیری فشار چیست؟ در رابطه با اهمیت فشار و کاربرد آن به عنوان یک کمیت فیزیکی چه اطلاعاتی دارید؟ تمامی دستگاه های اندازه گیری فشار را با سطح کیفیت بالا از چه مجموعه ای می توان تهیه نمود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه متن را بخوانید.

روش های اندازه گیری فشار

یکی از کمیت های فیزیکی که بحث‌های بسیار زیادی در رابطه با آن وجود دارد فشار است. در واقع از نظر فیزیکی فشار همان نیرویی میباشد که بر واحد سطح وارد می گردد. حال اینکه این نیروی وارده با سرعت با علامت p نمایش داده میشود. معمولاً فشار در گازها بیشتر کاربرد دارد. چرا که یکی از مشخصه های بسیار مهم گازها همین کمیت فشار به شمار می رود. معادله های بسیار زیادی برای به دست آوردن فشار گاز و حتی دیگر پارامترها وجود دارد اما باید بدانید برای اندازه گیری فشار نیز روش‌های متعددی است. روش‌های اندازه‌گیری فشار شامل پارامترهای بسیار مختلف می شود که هر یک برای مصارف خاصی به کار میرود.

دمپر

یکی از بهترین روش های اندازه گیری فشار روش استفاده از دمپر است. دمپرها دستگاهی با ساختمان عجیبی هستند که این ساختار باعث انبساط آن در اثر اعمال فشار خواهد شد. در نتیجه اندازه حرکت یا جابجایی به تناسب با فشار مورد اندازه گیری خواهد بود. فشار در اثر باز و بسته شدن دمپر اعمال می گردد. در واقع رابطه فشار بین باز و بسته شدن بستگی دارد. از این روش می توان برای کاربردهای بسیار زیادی اما در شرایط خاص استفاده نمود.

مانومتر

روش اندازه گیری فشار توسط مانومتر جزو دیگر روش های اندازه گیری فشار به شمار می‌رود. مانومتر نیز به عنوان یکی از دستگاه های اندازه گیری فشار محسوب می شود. این قطعه به شکل U طراحی شده و مایعی برای اندازه گیری فشار گاز در آن وجود دارد. حال اینکه این مایع داخل دستگاه به طول آن بستگی دارد، معمولاً برای فشار های پایین از مایعات سبک و برای فشارهای بالا از مایع های سنگین نظیر جیوه می توان استفاده نمود. حال اینکه در این روش فشار را به شکل های متنوع فشار مطلق، فشار نسبی، فشار دیفرانسیل، تفاضلی و… اندازه گیری می کنند.

 روش های اندازه گیری فشار در صنعت

روش های اندازه گیری فشار در صنعت

بهترین روش تخمین فشار

استفاده از لوله بوردن یکی دیگر از روش های اندازه گیری فشار به شمار می‌رود. در این روش فشاری به داخل لوله اعمال می‌کنند در نتیجه طول و وضعیت لوله با اعمال فشار تغییر پیدا خواهد کرد. حال این که لوله های آب بوردن در اشکال حلزونی، مارپیچ و غیره طراحی شده اند و طول این لوله ها به تناسب فشار هستند.

معمولاً از لوله های بوردن برای اندازه گیری دیافراگم کپسول و همچنین فشارهای بالا می توان استفاده نمود. توجه داشته باشید که با توجه به اشکال مختلف لوله بوردن روش های اندازه گیری نیز با کمک هر یک از این لوله ها تا حدودی با یکدیگر متفاوت خواهد بود. البته هر یک از این لوله ها برای اندازه گیری فشار تحت شرایط مختلف و کاربردهای متفاوت می تواند استفاده شود. البته از جمله ابزارهای که نیز برای اندازه گیری فشار استفاده می شود می توان به سنسور صنعتی و همچنین انواع ابزار دقیق اشاره کرد.

بارومتر

اندازه گیری به روش بارومتر یکی از بهترین روش های اندازه گیری فشار به شمار می رود. در واقع فشار اتمسفر را با کمک یک دستگاه پیشرفته به نام بارومتر می توان اندازه گیری کرد. این روش اندازه گیری را با نام فشار بارومتری می شناسند. در واقع این روش کاربردی شامل فشاری است که در نقطه های مختلف با یکدیگر برابر خواهد شد. حال اینکه بارومتر به عنوان یکی از پیشرفته ترین دستگاه هایی است که برای اندازه گیری فشار جو از آن استفاده می کنند.

در واقع برای این فرآیند از یک قوطی فلزی نازک محصور بدون اینکه هیچ هوایی در داخل آن وجود داشته باشد استفاده خواهند نمود. چنانچه فشار هوا افزایش پیدا کند قسمت پایین و بالای این قوطی به طرف داخل فرو خواهد رفت  در نتیجه اهرمی که به زنجیر اتصال دارد باعث حرکت عقربه میشود. با کاهش فشار پروسه با کمک فنر محکمی به همان حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

اندازه گیری فشار با بهترین روش

اندازه گیری به روش دیافراگمی یکی دیگر از روش های اندازه گیری فشار به شمار می رود. زمانی که به دستگاه فشار اعمال کنید سطح آن تغییر شکل خواهد داد  در نتیجه با اندازه گیری این تغییر شکل می توانید میزان فشار وارده را بسنجید. حال این که جنس دیافراگم در این روش می تواند از فلز یا غیر فلزات باشد. اما بیشتر از جنس های لاستیکی و چرمی برای دیافراگم غیر فلزی استفاده می کنند. این دیافراگم ها در اندازه های بزرگی طراحی میشوند و معمولاً برای فشار های پایین از آن ها می توان استفاده نمود.

 روش های اندازه گیری فشار در صنعت

روش های اندازه گیری فشار در صنعت

اندازه گیری فشار با روش نوری

 اندازه گیری فشار با روش نوری یکی دیگر از روش های بسیار پرکاربرد به شمار می‌رود. در این روش معمولاً از دیود نوری و همچنین یک فتو دیود جهت اندازه گیری فشار می توان استفاده نمود. زمانی که فشار در حالت صفر قرار دارد یک پره به قسمت پایین حرکت و در نتیجه تمام نور به فتو دیود برخورد خواهد کرد.

نتیجه

فشار به عنوان یکی از کمیت های فیزیکی شناخته می شود. قطعاً که این فشار بیشتر در بین گازها عملکرد دارد. برای اندازه گیری فشار در هر پروژه ای و برای هر یک از گاز ها یا مایعات و حتی جامدات از روش ها و دستگاه های بسیار پیشرفته و خاصی استفاده می کنند. هر یک از تجهیزات اندازه گیری فشار با قابلیت خاصی طراحی شده اند. این قابلیت ها و ساختار پیشرفته قطعات به آنها چنین امکانی را می دهد تا بتوانند در سرعت و دقت بسیار بالایی فشار را تخمین بزنند. البته روش‌های بسیار زیادی نیز برای اندازه گیری فشار وجود دارد. هر یک از روش های اندازه گیری فشار نیز مزایای خاص خود را خواهند داشت. چنانچه تجهیزات اندازه گیری فشار سطح کیفیت بالایی داشته باشند و جزو تجهیزات پیشرفته روز که با آخرین تکنولوژی به تولید رسیده‌ انتخاب شوند قطعاً عملکرد مناسب تر نیز دارند.

از این رو توصیه می شود تا بهترین تجهیزات اندازه گیری فشار را از قدرتمندترین و بی رقیب ترین شرکت یعنی الکتنو همین حالا در کوتاه ترین زمان ممکن تهیه کنید. این مجموعه ارائه دهنده انواع قطعات اتوماسیون صنعتی و همچنین انواع قطعات صنعتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *