مجله الکتنو

گیربکس حلزونی + نکات خرید

گیربکس حلزونی

امروزه در تمامی ماشین آلات و قطعات صنعتی شاهد به کارگیری قطعات مختلف با عملکردهای خاص هستیم. گیربکس را می‌توان به عنوان یکی از کاربردی‌ترین انواع قطعاتی برشمرد که برای حرکت به عنوان یک عامل تولید کننده نیرو و انتقال دهنده آن کاربرد دارد. گیربکس‌ها دارای انواع مختلفی هستند که یکی از این انواع، گیربکس حلزونی است.

دراقع هر گیربکس با مشخصات خاصی برای ماشین آلات و دستگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم اکنون جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید گیربکس حلزونی با همکاران ما تماس بگیرید.

گیربکس حلزونی چیست؟

گیربکس حلزونی را می‌توان به عنوان یکی از کاربردی‌ترین انواع گیربکس‌ها در صنعت و پمپ صنعتی برشمرد. این قطعه برای کاهش سرعت و افزایش قدرت اهمیت بسیار زیادی دارد. در بین تمامی گیربکس‌های موجود در بازار مدل‌های حلزونی کم صداتر هستند. حال این گیربکس‌ها به دلیل ساختار خود نامگذاری شده‌اند و البته در ابعاد کوچک و راندمان کاری بالا به تولید می‌رسند.‌ گیربکس حلزونی را می‌توان در دسته‌بندی گیربکس‌های صنعتی برشمرد که دارای دو چرخ دنده هستند.

این چرخ دنده‌ها به صورت ساده و مادون طراحی شده‌اند که هر یک نقش خاصی دارند. معمولاً چرخ دنده گیربکس حلزونی از جنس برنج یا فولاد انتخاب می‌شود که به همین سبب صدای آن هنگام کارکرد پایین و رو به صفر خواهد بود. البته همین جنس چرخ دنده باعث راندمان بالای گیربکس و طول عمر آن می‌شود.

معمولاً گیربکس حلزونی را شرکت‌های معتبر مطابق با استانداردهای جهانی طراحی می‌کنند. گیربکس حلزونی مشابه حلزون طراحی شده و به همین سبب نامگذاری شده است.

جنس بدنه گیربکس‌های حلزونی نیز معمولاً از چدن یا آلومینیوم با مقاومت بالا در برابر لرزش انتخاب می‌شود. حال در قسمت ورودی موتور گیربکس شافت ورودی وجود دارد که به منظور اتصال الکتروموتور از کوپیلینگ برای آن استفاده کرده‌اند. در تمامی گیربکس‌ها نسبت تبدیل وجود دارد اما این نسبت در مدل‌های حلزونی گرد از ۷ تا ۲۳۰۰ و با توان ۰.۴ تا ۷۵ کیلووات است.

بیشتر بخوانید:

نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ کارواش

خرید موتور پمپ دیزلی

خرید پمپ حلزونی صنعتی

گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی

انواع گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی هم اکنون در انواع مدل‌های مختلفی طراحی شده است. این گیربکس‌ها به صورت راستگرد یا چپ گرد طراحی شده‌اند. چنانچه در راستای دندانه چرخ دنده یا ماردون قرار بگیرید تمایل دنده به سمت چپ یا راست نشان از راستگرد یا چپگرد بودن آن خواهد بود.

حال در این گیربکس‌ها با هر دور چرخش ۳۶۰ درجه، مادون درگیر یک دندانه خواهد چرخید. شما افرادی که قصد خرید گیربکس حلزونی دارید باید بدانید که این گیربکس‌ها شامل انواع مختلفی هستند.

گیربکس کتابی

از گیربکس‌های حلزونی پرکاربرد شامل گیربکس کتابی است که خود در دو نوع فلنج‌دار و شافتدار طراحی می‌شود. این مدل گیربکس‌ها معمولاً با جنس بدنه آلومینیومی به تولید می‌رسند.‌

گیربکس‌های کتابی را می‌توانید در سایزهای بزرگ حتی با جنس بدنه چدن نیز سفارش دهید. در سایزهای کوچکتر معمولا از جنس آلومینیوم و در سایزهای بزرگتر از جنس چدن قابل سفارش هستند. مقاومت بالای این مدل از گیربکس‌های حلزونی باعث شده تا در امور صنعتی بتوان از آنها استفاده کرد.‌ مدل‌های فلنچ دار این گیربکس‌ها به صورت مستقیم توسط فلنج الکتروموتور کوپل شده‌اند.

گیربکس VF

گیربکس VF یکی دیگر از گیربکس‌های حلزونی مطرح در بازار است که با ورودی شافت آن را طراحی کرده‌اند. این مدل گیربکس‌ها در ابعاد کوچکتر از آلومینیوم به تولید می‌رسند. در صورتی که سایزهای بزرگتر این گیربکس برای استقامت بیشتر از جنس چدن هستند.

نسبت تبدیل این مدل از گیربکس‌های حلزونی یک به هفت تا یک به صد خواهد بود. این گیربکس‌ها خود در مدل‌های پایه‌دار و سری vf.fc طراحی شده‌اند. این دو مدل در نوع پایه با یکدیگر تفاوت دارند.

گیربکس حلزونی

گیربکس MVF

گیربکس MVF مدل دیگری از انواع گیربکس‌های حلزونی در بازار است و دارای ورودی فلنج می‌باشد. این گیربکس‌ها در دو جنس آلومینیومی و چدنی طراحی می‌شوند. قیمت این گیربکس‌ها کمی بیشتر از مدل‌های قبلی است، چرا که قدرت بیشتری نیز دارند.

گیربکس حلزونی یک به یک

یکی از انواع مدل‌های گیربکس حلزونی بسیار مطرح، گیربکس حلزونی یک به یک است. نسبت سرعت ثابت یک به یک در این گیربکس‌های صنعتی بین شفت ورودی و خروجی وجود دارد. در واقع این نسبت یک به یک بدین معنا است که شفت ورودی و خروجی با یک سرعت برابر می‌چرخند.

حال این چرخش دو شفت ورودی و خروجی، در جهت مخالف یکدیگر انجام می‌شود. معمولاً گیربکس‌های صنعتی به منظور هدایت قدرت و همچنین تغییر گشتاور برای مصارف صنعتی کاربرد دارند. گیربکس‌های یک به یک حلزونی خود شامل انواع مختلفی هستند.

گیربکس یک به یک هلیکال

گیربکس‌های یک به یک با دندانه‌های هلیکال دارای طراحی خاصی هستند. در واقع دارای دندانه‌های هلیکالی روی چرخ دنده می‌باشند که این دندانه‌ها به محور چرخش زاویه خواهند بود. همین شکل دندانه‌ها نویز و ارتعاش را کاهش می‌دهند و بازدهی و ظرفیت بار نیز با آن‌ها افزایش می‌یابد.

گیربکس حلزونی

گیربکس بول

در مدل‌های بول گیربکس یک به یک چرخ دنده‌های بول به شکل مخروطی وجود دارد. حال این چرخ دنده‌ها روی سطح خود دارای دندانه‌ای هستند که با کمک آنها چرخش بین دو شفت عمودی تغییر می‌یابد.

گیربکس حلزونی

در مدل‌های حلزونی چرخ دنده کرم شبیه به پیچ با یکدیگر جفت شده‌اند. حال تحت تاثیر همین جفت شدگی چرخ دنده‌ها انتقال گشتاور بالا در دو شفت غیر تقاطعی فراهم می‌شود.

نتیجه

گیربکس حلزونی را می‌توان به عنوان یکی از کاربردی‌ترین گیربکس‌هایی برشمرد که هم اکنون در جنس‌های فولادی و برنجی عرضه می‌شود. این گیربکس‌ها در مدل‌های مختلفی طراحی شده‌اند و در صنایعی چون صنعت سرامیک، پلاستیک، شیمیایی، سیمان، نساجی، داروسازی و غیره کاربرد دارند. تنوع گیربکس‌ها بر حسب نوع شرایط کاربردی بسیار زیاد است.

پس از این رو هنگام خرید باید مدل‌های مختلف آن را با مشخصاتی که دارند بررسی کنید.

 البته این گیربکس‌ها عملکردی راحت و کم صدا دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها نیز کم است. گشتاور خروجی دارند و از طرفی نسبت تبدیل در آنها نیز استاندارد است. با توجه به تنوع بالای این گیربکس‌ها در بازار بهتر است هنگام خرید از افراد متخصص کمک بگیرید.

کارشناسان مجموعه الکتنو جهت ارائه مطالب مفید و ارزشمند همچنین توزیع بهترین انواع گیربکس‌های بازار پاسخگوی نیاز شما کاربران عزیز هستند.

شما کاربران عزیز برای انتخاب بهترین گیربکس بازار با قیمت ارزان می‌توانید با کادر متخصص و حرفه‌ای این مجموعه تماس بگیرید. بهترین برندهای شناخته شده و قیمت مناسب بازار را از ما بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *