مجله الکتنو

نحوه عیب یابی بلبرینگ پمپ

نحوه عیب یابی بلبرینگ پمپ

عیب یابی بلبرینگ پمپ آب برای بسیاری از افراد و کسانی که با پمپ های صنعتی و کشاورزی سروکار دارند اهمیت زیادی دارد.

در بسیاری از ماشین آلات و دستگاه‌هایی که دارای قطعات متحرک هستند بلبرینگ استفاده می‌شود. در واقع بلبرینگ باعث چرخش برخی از قطعات نظیر شافت و پروانه در ماشین آلات و دستگاه‌های مختلف خواهد شد. به عنوان مثال، در پمپ آب بلبرینگ اصلی‌ترین قطعه‌ای است که شافت و پروانه را به حرکت در می‌آورد.

چنانچه این حرکت ثابت بماند و بلبرینگ خراب شود پس  استفاده‌ای از پمپ صنعتی نمی‌توان داشت. مهم است که هنگام خرید به نوع بلبرینگ، جنس و قدرت آن توجه داشته باشید. همچنین طی سرویس‌های دوره‌ای و با رعایت نکات مهم نگهداری، از بلبرینگ محافظت کنید. حال اگر بلبرینگ خراب شود از روی نشانه‌های خرابی باید اقدام به عیب یابی بلبرینگ نمود.

عیب یابی بلبرینگ

بلبرینگ به عنوان یک قطعه اصلی در پمپ آب محسوب می‌شود. بدون شک در پمپ آب هر قطعه نقش مهمی ایفا می‌کند. در صورتی که یکی از این قطعات را از پمپ حذف کنیم، قطعاً پمپ دیگر قابل استفاده نخواهد بود. حال بلبرینگ نیز به مرور زمان یا تحت تاثیر شرایط ناپایدار و عدم سرویس دهی به موقع ممکن است آسیب ببیند.

چنانچه بلبرینگ آسیب دیده باشد قطعاً پروانه و شافت نخواهند چرخید و در نتیجه آب هدایت نمی‌شود. پس شما باید به عیب یابی بلبرینگ بپردازید و در نتیجه پس از یافتن مشکل جهت تعمیر یا تعویض قطعه از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید. حال خرابی بلبرینگ می‌تواند با نشانه‌های مختلفی همراه باشد که در صورت بررسی آنها می‌توانید به نوع آسیب دیدگی و یا خرابی این قطعه پی ببرید.

بیشتر بخوانید: سنسور صنعتی

نحوه عیب یابی بلبرینگ پمپ

نحوه عیب یابی بلبرینگ پمپ

سر و صدای بسیار زیاد

یکی از نشانه‌های خرابی بلبرینگ ایجاد صدای بسیار زیاد و مزاحمت حین کار کردن است. به دنبال عیب یابی بلبرینگ از روی این نشانه می‌توانید به خرابی بلبرینگ پی ببرید. گاهی به دلیل تراز نبودن پمپ ممکن است هنگام کارکرد سر و صدا ایجاد شود.

بی‌کیفیت بودن بلبرینگ نیز می‌تواند چنین مشکلی را به وجود بیاورد. اگر از تراز بودن و کیفیت مطلوب بلبرینگ مطمئن هستید پس بهتر است به چرخش صحیح پروانه و شفت دقت کنید. چرا که عدم چرخش این دو قطعه سر و صدا ایجاد به وجود می‌آورد.

کاهش توان

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی بلبرینگ کاهش توان آن است. به دلیل کاهش سرعت چرخش پروانه توان بلبرینگ نیز کم می‌شود. حال به دنبال این خرابی در حرکت شفت اختلال به وجود می‌آید. به طور کلی تحت تاثیر عملکرد نادرست بلبرینگ، چرخش پمپ نیز امکان‌پذیر نیست. حال همین مسئله باعث می‌شود تا تحت تاثیر اختلال در شفت، پروانه نیز دچار اختلال در عملکرد و چرخش باشد.

مقاله مرتبط:

عیب یابی بلبرینگ پمپ

مهمترین علائم خرابی بلبرینگ

با توجه به نخستین نشانه‌های خرابی بلبرینگ می‌توانید از بروز خسارت‌های بیشتر جلوگیری کنید. چرا که اگر خرابی بلبرینگ تعمیر نشود به مرور می‌تواند مشکلات بزرگتری به وجود بیاورد. در واقع خرابی بلبرینگ روی دیگر قسمت‌های پمپ نیر تاثیر گذاشته و باعث خرابی آن می‌شود.

لرزش شدید

یکی از علائم خرابی بلبرینگ به وجود آمدن لرزش بسیار زیاد و البته شدید هنگام کار کردن در بلبرینگ است. شما باید هنگام نصب بلبرینگ برای آن از صافی استفاده کنید. چنانچه بلبرینگ دارای صافی نباشد هنگام کار کردن لرزش شدیدی به وجود می‌آورد. چرا که صافی از نشستن آلودگی‌ها، گرد و خاک و آشغال بر روی بلبرینگ جلوگیری می‌کند و باعث کاهش اصطکاک قطعات در زمان چرخش می‌شود. برای نصب صافی بلبرینگ نیز باید از متخصصین کاربلد در این حوزه نظیر کادر مجرب مجموعه الکتنو کمک بگیرید.

تغییر رنگ بلبرینگ

به دنبال عیب یابی بلبرینگ بهتر است به رنگ آن نیز دقت کنید. تغییر رنگ بلبرینگ یکی از نشانه‌های خرابی آن است که تحت تاثیر گرما و زنگ زدگی به وجود می‌آید. این نوع خرابی تحت تاثیر خوردگی، زنگ زدگی، حرارت زیاد و ایجاد حفره الکتریکی به وجود می‌آید.

برای پیشگیری از این کار بهتر است دمای بلبرینگ را مورد بررسی قرار دهید. همچنین حرارت وارد شده بر بلبرینگ نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. محیط کاری بلبرینگ باید کاملاً استاندارد و تمیز باشد و حتی روانکاری آن نیز به موقع انجام شود.

نحوه عیب یابی بلبرینگ پمپ

دلایل خرابی بلبرینگ

 اکنون که به عیب یابی بلبرینگ پرداختید، بهتر است در رابطه با دلایل خرابی بلبرینگ نیز اطلاعات کافی به دست بیاورید. خرابی بلبرینگ می‌تواند تحت تاثیر شرایط مختلفی به وجود بیاید. در صورتی که با این دلایل شناخت پیدا کنید پس می‌توانید هنگام کار کردن با دستگاه برای حفظ کیفیت بلبرینگ و طول عمر آن از برخی از اقدامات جلوگیری کنید.

عدم روانکاری پمپ

پمپ آب باید به صورت دوره‌ای روانکاری شود تا پمپ عملکرد مطلوبی داشته باشد. چنانچه این روانکاری صورت نگیرد یا روانکاری به صورت استاندارد یا صحیح انجام نشود، اصطکاک و دما حین چرخش با سرعت زیاد به وجود می‌آید.

حال این سرعت و چرخش بالا باعث پاره شدن واشر آب‌بندی و کاسه نمد خواهد شد. در نتیجه خط و خش‌هایی روی بدنه بلبرینگ به وجود می‌آید که به مرور نیز باعث خرد شدن بلبرینگ می‌شود.

نصب اشتباه

همیشه توصیه می‌شود تا برای نصب بلبرینگ و پمپ حتماً از متخصصین کاربلد کمک بگیرید. چنانچه هنگام نصب پمپ اشتباهی صورت بگیرد قطعاً باعث خرابی بلبرینگ می‌شود.

پوسته پوسته شدن بلبرینگ و ایجاد حفره در آن یکی از دلایل مهم نصب اشتباه پمپ است. چرا که ضربه‌های بسیار شدیدی هنگام چرخش به بلبرینگ وارد شده و باعث شکستن پروانه یا شفت نیز می‌شود.

اعمال فشار زیاد

به دنبال عیب یابی بلبرینگ باید با دلایل خرابی بلبرینگ نیز آشنا شوید. یکی از اصلی‌ترین علل خرابی بلبرینگ در پمپ آب وارد شدن فشار بسیار زیاد بر پمپ است. تحت تاثیر شرایط مختلف و هر نوع تنشی ممکن است به پمپ فشار بسیار زیادی وارد شود.

همین فشار بالا در عملکرد بلبرینگ و پمپ اختلال ایجاد می‌کند. چه بسا اینکه در مسیر چرخش بلبرینگ اختلال به وجود آمده و حتی می‌تواند باعث شکسته شدن پروانه و حتی شافت شود.

نتیجه

عیب یابی بلبرینگ به شما کمک می‌کند تا در رابطه با مشکلات مربوط به بلبرینگ شناخت پیدا کنید. در صورتی که با دلایل خرابی بلبرینگ نیز آشنا شوید می‌توانید برای عملکرد بهتر بلبرینگ از برخی از خرابی‌ها پیشگیری کنید. هدف این مقاله بررسی خرابی بلبرینگ و دلایل تاثیرگذار روی این خرابی است.

همچنین به دنبال عیب یابی بلبرینگ جهت تعمیر یا تعویض آن باید از کارشناسان خبره کمک بگیرید. البته با سرویس به موقع پمپ و بلبرینگ از بروز خرابی بلبرینگ و پمپ جلوگیری می‌شود.

چرا که در غیر این صورت جهت تعمیر و تعویض مجبور هستید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید. نصب صحیح بلبرینگ و پمپ حتی تعمیر یا تعویض توسط متخصصین مجرب باعث کاهش آسیب‌دیدگی و حتی کاهش هزینه‌ها می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا با کارشناسان خبره  مجموعه قطعات صنعتی الکتنو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *