مجله الکتنو

مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی چیست؟

مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی

امروزه در صنایع مختلف تجهیزاتی استفاده می‌شوند که بدون شک نام آنها برای شما ناآشنا است. قطعاً در هر حوزه یا صنعتی که فعالیت دارید باید با تمامی قطعات و تجهیزات کاربردی در آن حوزه نیز آشنا باشید. مکانیکال سیل به عنوان یکی از کاربردی‌ترین قطعاتی است که امروزه در صنایع نقش مهمی ایفا می‌کنند. این ابزار به عنوان مهم‌ترین قطعات در آب‌بندی پمپ سیالات خواهند بود.

کاربرد این قطعات بسیار زیاد است و عملکرد خاصی دارند. هم اکنون جهت کسب اطلاعات بیشتر  و خرید آن با کارشناسان الکتنو تماس بگیرید.

مکانیکال سیل چیست؟

مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی یک قطعه با ایمنی بسیار بالا است. این قطعه که با نام آب بند مکانیکی نیز شناخته می‌شود هم اکنون سطح کاربرد بسیار بالایی دارد. بدون شک جلوگیری از نشت سیالات مختلف در صنایع بسیار مهم است. حال از مکانیکال سیل نیز جهت جلوگیری از نشت سیال یا گاز استفاده می‌کنند.

 این قطعات دو سطح کاملاً صاف دارند که یکی از آنها متحرک اما دیگری ثابت است. معمولا سطح متحرک  قطعات را روی محور گردش پمپ صنعتی قرار می‌دهند. در صورتی که نوع ثابت این قطعات روی کاسه پمپ نصب می‌شود. این دو قطعه حساسیت بسیار بالایی دارند و چنانچه به درستی نصب نشوند پمپ را از دور خارج خواهند نمود. حال این سیل‌های مکانیکی معمولاً از سیلیکون، اکسید آلومینیوم و غیره هستند که استقامت بالایی دارند.

ساختار این قطعات متشکل از سه بخش مختلف فنر مخروطی، کفه ثابت و کفه متحرک است. از این قطعات امروزه در انواع پمپ، میکسر، مخزن و حتی شفت‌های دوار استفاده می‌کنند.

فنر مخروطی به عنوان یک قطعه در سیل مکانیکی کف ثابت و متحرک متحرک را روی یکدیگر قرار می‌دهد. در واقع وظیفه اصلی این فنر تامین نیروی چسبندگی لازم این دو قطعه می‌باشد.

کفه ثابت مکانیکال سیل در بخش کاسه پمپ تعبیه می‌شود. این کفه‌ها معمولاً از جنس استیل یا زغال کربن که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند، خواهند بود.

کفه متحرک به عنوان قطعه مهم دیگری است که روی شفت سوار می‌شود. حال این کفه‌ها به صورت دوار هستند و با قسمت ثابت نیز به همین صورت ارتباط برقرار می‌کنند. معمولا کفه‌های متحرک نیز از جنس زغال کربن و استیل به تولید می‌رسند.

مقالات مرتبط:

بلبرینگ چیست؟

پمپ دیافراگمی صنعتی

مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی

مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی

مکانیکال سیل دوبل

مکانیکال سیل دوبل یکی از انواع مکانیک‌های سیل با کیفیت مطلوب و کاربرد زیاد است. در مدل‌های دوبل نیز همانند دیگر انواع مکانیکال‌های سیل با اتصال قطعه و سایر تجهیزات باعث جلوگیری از نشت سیال تحت تاثیر اختلاف فشار خواهید شد.

جلوگیری از نشتی قطعاً پمپاژ را به شدت افزایش می‌دهد، در نتیجه عملکرد سیستم یا پمپ نیز بهتر می‌شود. این نوع از مکانیکال‌های سیل در صنعت سیالات و گاز به عنوان اصلی‌ترین قطعاتی هستند که برای آب‌بندی کاربرد دارند.

 این قطعه برای آب بندی بین قطعات و تجهیزات مختلف چسبندگی و اتصال به وجود می‌آورد. حال این قطعه خود از دو قسمت ثابت و متحرک جداگانه‌ای تشکیل می‌شود. قسمت ثابت این نوع مکانیکال‌ها همانند مدل‌های معمولی روی کاسه پمپ نصب شده است. حال در صورتی که قسمت متحرک روی محور حرکت یا چرخشی پمپ قرار دارد.

مایع با ضخامت کم روی این دو سطح قرار خواهد گرفت. در نتیجه عملکرد سطح‌های سیل مکانیکال تحت تاثیر این فرایند بهبود خواهد یافت. چنانچه این عملکرد صورت نگیرد و سطوح مکانیکال خشک باشد، قطعاً این سطوح دچار خوردگی شده یا آسیب می‌بینند.

پس از خشک کار کردن سطوح مختلف سیل مکانیکی خودداری کنید. در انتخاب سیل‌های مکانیکی می‌توانید از بین مدل‌های مختلف یک مدل را به تناسب نوع کاربرد خود با در نظر قرار دادن مشخصات قطعه انتخاب نمایید.

نکات خرید مکانیکال سیل

برای انتخاب مکانیکال سیل باید به چند پارامتر مهم توجه داشته باشید. این عوامل تاثیرگذار در خرید باعث می‌شوند تا شما بهترین قطعات با کیفیت را به تناسب کاربرد خود انتخاب کنید.

البته برای خرید یک سیل مکانیکی مناسب باید به قسمت چرخشی آن دقت کرد. در نتیجه نوع سطح ثابت آن نیز باید بررسی شود. این انتخاب صحیح باید با در نظر قرار دادن محیط کارکرد باشد تا فرایند تولید را بهبود ببخشد.

به بهترین برند مکانیکال سیل دسترسی پیدا کنید. در مجموعه الکتنو تنوعی از برندهای معتبر این قطعات به فروش می‌رسد. قطعاً که برندهای معتبر قطعاتی با کیفیت و با ساختاری پیشرفته روانه بازار می‌کنند.

سیل مکانیکی برای استفاده در یک بازه زمانی مشخصی به تولید می‌رسد. حال دمایی که باید این قطعات تحمل کنند یا دمای کاری پمپ هنگام خرید مورد توجه قرار می‌گیرد.

به قطر شفت و ابعاد مونتاژی طول سیل مکانیکی نیز دقت کنید.

هر یک از این قطعات با فشار کاری پمپاژ مخصوصی به تولید می‌رسند. حال به تناسب نوع کاربرد، فشار کاری پمپاژ و البته حداکثر این فشار کاری باید مورد بررسی قرار بگیرد.

شما برای چه نوع سیالی این مکانیکال سیل را انتخاب می‌کنید؟ به تناسب نوع سیال، جنس سیل مکانیکی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع باید این قطعه را از متریالی انتخاب کنید که بتواند در برابر نوع سیال مورد نظر مقاومت داشته باشد.

به عنوان مثال، متریال‌هایی چون تفلون تا بالاتر از ۱۸۰ درجه سانتیگراد تحمل دارند. جنس سطح سیل مکانیکی را باید بر اساس دور پمپ، فشار و نوع سیال در نظر قرار دهید. برای سیالاتی با ضریب حساسیت بسیار زیاد که هیچ گونه نشتی نباید داشته باشند، می‌توان تنگستن کارباید را انتخاب کرد.

مکانیکال سیل یا سیل مکانیکی

نتیجه

مکانیکال سیل یک قطعه مهمی است که در آب بندی سیستم و پمپ نقش مهمی ایفا می‌کند. حال این قطعات خود شامل انواع مختلفی هستند که هر یک برای مصارف مختلفی استفاده می‌شوند.

این آب بندها را می‌توان امروزه برای دشوارترین کاربردهای صنعتی از نظر سرعت، دما و حتی فشار یا سیال مورد استفاده قرار داد. در گذشته از روش‌های بسیار زیادی برای آب‌بندی استفاده می‌کردند که تاثیر زیادی نداشت.

اما امروزه با به کارگیری این قطعات آب‌بندی به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. هنگام خرید انتخاب بهترین برند و توجه به قیمت مکانیک سیل اهمیت بسیار زیادی دارد.

حال قیمت این قطعات نیز وابسته به جنس قطعه، مدل، سطح کیفیت، برند و حتی نوع قطعات آن است. هم اکنون شما کاربران عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجموعه الکتنو تماس بگیرید. در این مجموعه بهترین انواع قطعات آب‌بندی با کیفیت عالی و قیمت ارزان توزیع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *