مجله الکتنو

مونو پمپ، اجزا، انواع و کاربرد

مونو پمپ چیست

جابجایی و انتقال سیالات و مایعات یکی از مباحث مهمی بود که در گذشته دغدغه‌های بسیار زیادی در رابطه با آنها وجود داشت. صاحبان مشاغل مختلف برای انتقال و بجایی سیالات یا مایعات با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شدند. چه بسا اینکه این عملکرد به صورت دستی هم زمانبر بود و هم باعث افزایش شدید هزینه‌ها می‌شد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌هایی نظیر مونو پمپ به تولید رسیدند.

هدف اصلی طراحی و تولید انواع مونو پمپ و پمپ صنعتی انتقال مایعات و سیالات در صنایع مختلف بود. حال چه بسا اینکه نمی‌توان برای تمامی انواع سیالات و مایعات در صنایع مختلف از یک پمپ ثابت استفاده کرد. اکنون جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این پمپ پرقدرت و با کیفیت با الکتنو باشید.

مونو پمپ چیست؟

مونوپمپ‌ها شامل پمپ‌های حفره‌ای هستند که در دسته‌بندی پمپ‌های جابجایی مثبت قرار دارند. این پمپ‌ها مجهز به یک استاتور مارپیچی هستند که از جنس پلاستیک خواهد بود.‌ حال در داخل این استاتور مارپیچی یک مادون فلزی قرار می‌گیرد. تحت تاثیر فرایند چرخیدن الکتروموتور همین مادون فلزی که روی یک روتور یا شفت تعبیه شده نیز به چرخش در می‌آید.

این چرخش مادون فلزی سیال را در محور پمپ می‌چرخاند. چنین پمپ‌هایی را به منظور جابجایی سیالاتی با ویسکوزیته بالا می‌توان مورد استفاده قرار داد. به همین سبب این پمپ‌ها را با نام پمپ غلیظ کش نیز می‌شناسند. این پمپ‌های جابجایی مثبت معمولاً دارای دبی بین ۱ تا ۱۵۰ متر مکعب هستند.‌ حال فشار یا هد این پمپ‌ها بین ۶ تا ۴۰ بار در ساعت متفاوت خواهد بود.

مونو پمپ

مونو پمپ

اجزا مونو پمپ

مونوپمپ متشکل از اجزا و قطعات مختلفی است که در کنار یکدیگر برای انتقال سیالات و مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از اجزای مونو پمپ که به عنوان اصلی‌ترین قطعات آن محسوب می‌شوند شامل:

الکتروموتور را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین اجزای مونوپمپ برشمرد که برای ایجاد دبی و فشار از آن استفاده می‌کنند. قطعاً که توان خروجی پمپ به قدرت الکتروموتور وابسته است.

گیربکس جزو دیگر اجزای مهم الکتروپمپ است که از آن برای تغییر دور موتور می‌توان استفاده کرد.

قسمت روتور مونو پمپ نیز به عنوان یک بخش مهم و چرخشی در مونوپمپ است که دارای دنده‌های عمیق و مرکز باریک می‌باشد. معمولا روتور از متریال‌های مختلف چدن و حتی فولاد تولید می‌شود که مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی، ضربه و سایش دارد.

استاتور را می‌توان به عنوان دیگر قطعه مهم در مونوپمپ‌ها بر شمرد. درواقع به بخش داخلی بدنه مونوپمپ استاتور می‌گویند که به صورت مارپیچ دوراهی روتور را در بر می‌گیرد.

بدنه مونوپمپ به عنوان دیگر قسمت مهم آن شناخته می‌شود که معمولاً از جنس چدن یا استیل خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

گیربکس حلزونی

نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ کارواش

خرید موتور پمپ دیزلی

خرید پمپ حلزونی صنعتی

مونو پمپ

اجزا مونو پمپ

 انواع مونو پمپ

برای خرید مونو پمپ اولین نکته شناخت انواع مونوپمپ است. قطعاً که مونوپمپ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس پارامترهایی آنها را تقسیم بندی کرده‌اند.

مونو پمپ عمودی

یکی از پرکاربردترین انواع مونوپمپ‌ها مدل‌های عمودی است. از این مدل پمپ‌ها برای هدایت موادی با ذرات جامد می‌توان استفاده کرد. نصب و راه‌اندازی این پمپ‌ها کار بسیار راحتی است، چرا که مکانیزم ساده‌ای دارند. همین ساختار ساده باعث شده تا تعویض قطعات و تعمیر آن‌ها نیز به راحتی امکان‌پذیر باشد.

این پمپ‌ها دارای ظرفیت و هد بالایی هستند. معمولاً هم آنها را با لوله‌هایی به طول ۱۲۰۰ ۱۵۰۰ و ۱۸۰۰ میلی‌متر می‌توانید تهیه کنید. اگر نیاز به یک مونو پمپ مناسب برای سیالات ویسکوز و غلیظ هستید، این پمپ‌ها مناسب کاربرد شما نخواهند بود.

مونو پمپ قیفی

مونو پمپ قیفی از دیگر مونوپمپ‌های پرکاربرد است که مشابه مونو پمپ لوله طراحی می‌شود. در بخش ورودی این پمپ‌ها یک قیف قرار دارد و به همین سبب آن را با نام مونو پمپ قیفی شهرت داده‌اند. حال ظرفیت روی سایز قیف نیز تاثیر می‌گذارد.

هرچه ظرفیت پمپ بزرگتر باشد بدون شک سایز قیف‌ها نیز افزایش می‌یابد. این پمپ‌ها بیشتر مناسب هدایت موادی دارای ذرات جامد و خمیری شکل هستند. معمولاً موادی که چگالی و ویسکوزیته بالایی دارند را می‌توان با کمک این مونوپمپ‌ها انتقال داد.

 انواع مونو پمپ

انواع مونو پمپ

مونو پمپ لوله‌ای

از مونوپمپ‌های لوله‌ای به منظور هدایت سیالاتی با ویسکوزیته بالا نظیر سیالات حاوی ذرات جامد می‌توان استفاده کرد. این مونوپمپ‌ها با توجه به نوع سیال در دو مدل ساده و هلیکس طراحی شده‌اند.

مونو پمپ فوم بتن

مونوپمپ‌های فوم بتن پمپ‌های مخصوصی هستند که از آنها برای انتقال بتن می‌توان استفاده کرد. در این پمپ‌ها یک دریچه بازدید و یک دریچه تخلیه وجود دارد که در قسمت کناری پمپ هستند. این پمپ‌ها نسبت به دیگر انواع مونوپمپ دارای استهلاک کمتر و پایین‌تری هستند.

 کاربرد مونو پمپ

مونوپمپ همانند دیگر انواع پمپ‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. این مزیت‌های مونوپمپ باعث شده تا بتوان از آن در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. چه بسا اینکه مونوپمپ همانند دیگر پمپ‌ها در طیف وسیعی از انواع ظرفیت، قابلیت‌ها، فشار، دبی خروجی، کنترل دور و غیره به تولید می‌رسد.

حال اینکه مونوپمپ را امروزه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند. بسته به غلظت سیال و مایعات هر صنعت قطعاً قدرت مونوپمپ نیز متفاوت خواهد بود.

از این رو هنگام خرید باید به تناسب نوع کاربرد به میزان دبی، میزان هد، میزان ویسکوزیته، خواص فیزیکی و مکانیکی پمپ، خواص شیمیایی سیالات و میزان دمای کاری پمپ توجه داشته باشید. امروزه از مونوپمپ‌ها در صنایع مختلف داروسازی، سرامیک، نساجی، لاستیک، پلاستیک سازی، صنعت غذایی، آب و فاضلاب، صنایع چوب، صنعت کاغذ، صنعت آرایشی و بهداشتی و غیره استفاده می‌کنند.

نتیجه

مونوپمپ به عنوان یکی از کاربردی‌ترین انواع پمپ‌ها در صنایع مختلف است. چه بسا اینکه با پیشرفت تکنولوژی و قابلیت‌های فراوانی که در پمپ‌ها وجود دارد، کاربرد مونوپمپ نیز روز به روز بیشتر می‌شود. مونو پمپ‌ها نیز از نظر قدرت، سایز، ابعاد، نوع موتور، نحوه عملکرد و حتی برند انواع مختلفی دارند.

این پمپ جابجایی مثبت که با نام‌های بسیار مختلفی شهرت دارد هم اکنون توسط مجموعه الکتنو به فروش می‌رسد. مونوپمپ‌های تولیدی شرکت‌های مطرح را می‌توانید همین حالا بدون هیچ واسطه‌ای از این مجموعه شناخته شده مستقیماً تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *