مجله الکتنو

معرفی انواع ابزار دقیق و کاربرد آنها

انواع ابزار دقیق

آیا می دانید هدف از معرفی انواع ابزار دقیق و کاربرد آنها چیست؟ در رابطه با ابزار دقیق و مشخصات آنها چه اطلاعاتی دارید؟ آیا میدانید پیشرفت علم چه تاثیری روی عملکرد و تکنولوژی ساختاری این ابزارها داشته است؟ قطعا که این رشد علم در تمامی صنایع مورد توجه می باشد. حال اینکه این پیشرفت باعث تغییر و تحولات بسیار زیادی نیز در زمینه تولید قطعات ابزار دقیق نیز شده است.

کاربرد انواع ابزار دقیق

ابزار دقیق به تمامی قطعات یا تجهیزاتی میگویند که دقت و سرعت بسیار بالایی در کنترل و اندازه گیری دارند. این قطعات از نظر عملکرد به انواع مختلفی تقسیم می شوند. لازم به ذکر است که از ابزار دقیق برای کمیت های فیزیکی چون فشار، دما، رطوبت، سطح و غیره استفاده می کنند. معرفی انواع ابزار دقیق و کاربرد آنها جهت آشنایی بیشتر شما کاربران عزیز است. این ابزار در صنایع بسیار زیادی به ویژه در صنعت پتروشیمی، صنعت شیمیایی، صنعت غذایی و غیره کاربرد دارد.

کاربرد و اهمیت ابزار دقیق بر هیچ کس پوشیده نیست. حال این که برای اندازه گیری هر نوع کمیتی در شرایط خاص از انواع ابزار دقیق با مشخصات مختلف استفاده می کنند. به نوعی می‌توان گفت برای هر یک از کمیت های فیزیکی نیز ابزار دقیق در مدل های بسیار مختلفی وجود دارد:‌ این ابزار شامل ابزار اندازه گیری، ابزار کنترل و محرک ها می شود.

هر یک از انواع این ابزارها دارای مزایای خاصی هستند: به طور کلی هدف ما آشنایی با تک تک ابزار دقیق و عملکرد آنها است. در واقع این ابزار ترکیبی از قطعات نسل جدیدی هستند که برخی از آنها هم به عنوان کنترل و برخی به عنوان شمارنده کاربرد دارند. منظور از نامگذاری این ابزار به سبب عملکرد دقیق و بدون خطای آنها است. در گذشته با استفاده از روش‌های سنتی سرعت عملکرد بسیار پایین بود: همچنین با خطای بسیار زیادی مواجه می‌شدیم.

اما امروزه با روی کار آمدن انواع ابزار دقیق شاهد پیشرفت و همچنین افزایش سرعت راندمان کاری بسیاری در صنایع مختلف هستیم. البته این مسئله تنها در رابطه با ابزار دقیقی صدق می شود که دارای علامت استاندارد بوده و به کیفیت اصل آنها دسترسی پیدا کرده اید. بدین منظور نیز باید حتما به مراکز فروش معتبر مراجعه داشت.

ابزار دقیق و کاربردی که دارند؟

ابزار دقیق شامل صفر تا صد تجهیزات اندازه گیری کمیت های فیزیکی هستند.  قطعا که برای اندازه گیری یا شمارش کمیت های فیزیکی از دستگاه های بسیار مخصوصی استفاده می‌کنند. تمامی این ابزار همگی با رعایت استانداردها و با ساختار پیچیده ای طراحی شده اند. ابزار دقیق از نظر نوع عملکرد ابزاری هستند که برای اندازه گیری و کنترل فشار، رطوبت، دما یا حتی سطح از آنها استفاده می کنند.

حال اینکه این ابزار خود شامل قطعات بسیار مختلفی هستند که برای هر کمیتی هر یک از این ابزار قسمت های مختلفی دارند. هدف ما معرفی انواع ابزار دقیق و کاربرد آنها است. قطعاً می دانید که ابزار دقیق طیف وسیعی از انواع و اقسام تجهیزاتی می‌شود که در هر صنعتی با توجه به نوع عملکرد مورد استفاده قرار می گیرد. ابزار دقیق نیز دارای مزایایی هستند.

  • سنسور سطح سنج یکی از ابزار دقیق پیشرفته و کاربردی می باشد. این سنسورها را با نام لول سنج مایعات نیز می‌شناسند. حال اینکه این سنسورها راداری هستند و برای اندازه گیری ارتفاع سیال داخل مخزن از آنها استفاده می شود. زمانی که ارتفاع استاندارد در مقصد تایید شد سنسور به صورت پیشرفته پس از رسیدن مایع به ارتفاع استاندارد هشدار می دهد: در نتیجه سیستم کنترل دستور بستن ناگهانی ولو خواهد داد.
  • رکوردر شامل یکی از ابزار دقیق بسیار پیشرفته است. از این نوع ابزار برای ثبت تغییرات زمان در گذشته تا آینده استفاده می کنند. در واقع رکوردر وظیفه دارد تا تمامی تغییرات صورت گرفته زمان گذشته تا حال را با سرعت بالا و دقت بی نظیر ثبت نماید. این وسیله که برای تغییرات زمانی مورد استفاده قرار می گیرد به صورت نمودار عملکرد دارد. به طور کلی از این قطعه برای نمایش تاریخچه تغییرات صورت گرفته زمان استفاده می کنند.
انواع ابزار دقیق

انواع ابزار دقیق

پیشرفته ترین نمونه های ابزار دقیق

ترموکوپل را می‌توان به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزار دقیق برشمرد. از این سنسورها برای استفاده در صنایع مختلف به منظور اندازه گیری دما طراحی می کنند. این سنسورها ساختار بسیار ساده ای دارند: در واقع ترموکوپل از اتصال یک فلز و آلیاژ آن طراحی شده است. ترموکوپل با توجه به ساختار ساده که دارد دما را با دقت بسیار بالا و همچنین در سریع ترین زمان ممکن اندازه گیری می کند. حال اینکه این دستگاه می تواند دما را از زیر صفر تا ۱۷۰۰ درجه سانتیگراد به راحتی اندازه گیری نماید. ترموکوپل ها در استانداردهای مختلفی طراحی شده اند. معمولاً این دستگاه در اشکال و مدل های مختلفی متناسب با نوع کاربرد برای اندازه گیری دما استفاده می شود. به طور کلی ترموکوپل ها در تیپ های مختلفی هستند که این تقسیم بندی بر اساس نوع کاربرد انجام میشود.

  • سنسور خازنی یک نوع سنسور مخصوص برای اندازه گیری فشار است. این سنسورها دارای ساختار بسیار ساده ای هستند و از یک تکنیک بسیار راحتی برای اندازه گیری فشار استفاده می کنند. به طور کلی سنسورها از یک نمونه الکترود ثابت و یک نمونه الکترود متحرک تشکیل می شوند. سنسورهای خازنی فشار در برابر فشار حساسیت بسیار بالایی خواهند داشت. در این سنسورها اندازه گیری فشار به روش خازنی انجام میشود و این سنسور به دلیل نویز گرمایی کم، کاربرد بسیار زیادتری دارد.
  • ترانسمیتر های مغناطیسی سطح نوعی از سنسورهای مغناطیسی پیشرفته هستند. این دسته از ابزار دقیق دارای عملکرد خاصی می باشند. در واقع این دستگاه برای اندازه گیری سطح از شناور کوچکی با خاصیت مغناطیسی استفاده خواهد کرد. این شیء شناور مغناطیسی داخل یک لوله استوانه شکل قرار دارد. زمانی که سطح مایع داخلی مخزن شما افزایش یا کاهش پیدا کند شناور نیز به همراه آن بالا و پایین خواهد رفت. در نتیجه این تغییر میدان مغناطیسی با کمک سنسورهای اندازه گیری محاسبه می گردد.

نتیجه

معرفی انواع ابزار دقیق  و کاربرد آنها امروزه توسط سایت های بسیار زیادی صورت می‌گیرد. قطعاً که این معرفی جهت آشنایی شما کاربران عزیز با این قطعات است‌. افرادی که میخواهند در رابطه با ابزار دقیق اطلاعات زیادی کسب کنند بایستی به سایت شرکت های معتبر مراجعه داشته باشند. همچنین جهت خرید تجهیزات مراجعه به سایت های قابل اعتماد، توصیه می شود. الکتنو یک سایت معتبر و قابل اعتمادی است که بهترین ابزار دقیق را با قیمت باور نکردنی به شما عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *