مجله الکتنو

قطعات پمپ صنعتی

قطعات پمپ صنعتی

قطعات پمپ صنعتی و تاریخچه آن به پیش‌ از اختراع موتورهای احتراق داخلی مربوط می‌ شود. این پمپ‌ ها با طراحی‌ های مختلف و متفاوت بر دامنه وسیعی از هدف‌ های مختلف طراحی شده‌ اند، اما مهم‌ ترین و اولین هدف استفاده از این پمپ‌ ها به گردش آب در داخل موتورهای بخار برمی‌ گردد. این پمپ‌ ها برای نیاز به تزریق کردن مداوم آب طراحی شده‌ اند. اما برای به حداقل رساندن اتلاف آب طراحی نشده‌ اند.

به‌ طور کلی قطعات پمپ صنعتی جزء قطعات بسیار پرکاربرد در صنعت محسوب می‌ شوند و کاربردهای گسترده‌ ای دارند. به‌ همین دلیل ما در این مقاله به بررسی قطعات پمپ صنعتی، ویژگی‌ ها و کاربردهای آن می‌ پردازیم. پس لطفاً تا پایان این متن را با حوصله و دقت بخوانید.

آشنایی با قطعات پمپ صنعتی

همان‌ طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، این قطعات بیش تر برای به گردش درآوردن آب در موتورهای بخار طراحی و تولید شده‌ اند. این پمپ‌ ها بیش تر برای نیاز به تزریق کردن مداوم آب طراحی و تولید شده‌ اند، اما برای به حداقل رساندن اتلاف آب مهندس طراحی نشده‌ اند. هم چنین این پمپ‌ ها دارای آب‌ بندی ضعیفی در پمپ‌ های اولیه می‌ باشند که به روش آب‌ بندی شیفت‌ های پمپ مربوط می‌ شود.

در حدود جنگ جهانی دوم با تولید این پمپ‌ ها مشکل نشتی پمپ‌ های آب برطرف شد. چون در آن موقع پمپ‌ های سیل کربنی توسعه پیدا کردند. پمپ‌ های صنعتی نیز به‌ طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌ اند. پمپ‌ های صنعتی به‌ طور معمول برای انتقال دادن انواع مختلفی از محصولات مانند مواد شیمیایی، آب، فاضلاب، نفت، لجن، روغن، دوغاب و یا برخی مواد غذایی استفاده می‌ شوند.

عملکرد اجزای پمپ صنعتی

اجزای پمپ صنعتی معمولاً به وسیله یک موتور الکتریکی تغذیه می‌ شود. این موتور یک پروانه را هدایت می‌ کند، پروانه از طریق یک دهانه باریک آب که بر قسمت جلوی پروانه تعبیه شده‌ است آب را حرکت می‌ دهد. عملکرد پمپ‌ های صنعتی به افزایش فشار و کاهش سرعت آب بستگی دارد. وقتی مایع در داخل محفظه سرعتش کم می‌ شود مقداری از انرژی جنبشی دستگاه به نیروی فشاری تبدیل خواهد شد. به‌ بیان‌ دیگر پمپ صنعتی فشاری ایجاد نمی‌ کند بلکه فقط جریان ایجاد می‌ کند. در زمان فرآیند پمپاژ دمای مایع هیچ افزایشی پیدا نمی‌ کند، چون پمپ نمی‌ تواند مایع را فشرده کند، بلکه تنها مقداری انرژی به آن انتقال می‌ دهد.

قطعات پمپ صنعتی

قطعات پمپ صنعتی

اجزای مختلف پمپ صنعتی

پمپ صنعتی از اجزای مختلفی مانند پروانه، پوشش یا محفظه، شافت، صفحه پشتی، آداپتور، سیل و شیفت تشکیل‌ شده است. در برخی از این پمپ‌ ها صفحه پشتی بخشی از محفظه محسوب می‌ شود که در این صورت می‌ توان گفت پمپ یک پوشش جداناشدنی دارد.

در زیر برخی از این اجزای مهم را معرفی می‌ کنیم:

بدنه یا محفظه پمپ صنعتی

 بدنه در واقع پوسته بیرونی پمپ محسوب می‌ شود که اجزای درونی را در برابر عناصر خارجی مختلف محافظت می‌ کند. پوشش معمولاً از موادی ساخته می‌ شود که در برابر شرایط مختلف آب‌ و هوایی و محیطی مقاوم باشد، مثلاً پمپ‌ هایی که برای زیر آب ساخته شده‌ اند طراحی آن‌ ها به‌ گونه‌ ای است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی ناشی از آب مقاوم باشند.

پروانه پمپ صنعتی

پروانه نوعی دیسک چرخان است با مجموعه‌ ای از پره‌ های متصل به یک شیفت. وقتی‌ که پروانه شروع به چرخش می‌ کند انرژی به مایع منتقل می‌ شود، در نتیجه موجب القای جریان می‌ شود. در واقع حالت‌ ها و ویژگی‌ های جریان پمپ صنعتی با توجه به طراحی‌ های پروانه‌ ها متفاوت می‌ باشند.

موتور پمپ صنعتی

موتور منبع تامین نیروی پمپ است که شافت را به حرکت درمی‌ آورد. از رایج‌ ترین موتورها نوع AC و DC است که برای پمپ‌ های صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

شافت یا شفت پمپ صنعتی

شافت در واقع قطعه‌ ای است که پروانه را به موتور اتصال می‌ دهد و نیروی پمپ صنعتی را ایجاد می‌ کند.

حلزونی پمپ صنعتی

حلزونی بخشی داخلی است که حاوی پروانه می‌ باشد و مایعات جمع‌ شده را ابتدا جمع‌ آوری و گاهی نیز تخلیه می‌ کند. مواد مصرفی که در ساخت بخش حلزونی به‌ کار رفته است باید با محیط کاری آن سازگار باشد.

قطعات پمپ صنعتی

قطعات پمپ صنعتی

قطعات پمپ صنعتی

 علاوه‌ بر چند مورد مهمی که در بالا به‌ عنوان اجزاء پمپ صنعتی معرفی کردیم، این پمپ‌ ها دارای قطعات دیگری نیز می‌ باشد که عبارت هستند از:

بلبرینگ پمپ صنعتی

بلبرینگ نوعی پشتیبانی مکانیکی است که امکان به چرخش درآوردن مداوم پروانه را ایجاد می‌ کند. این قسمت باید به‌ صورت مستمر روغن‌ کاری شود. در واقع قسمتی متصل به بلبرینگ است که اتصال موتور می‌ باشد.

سیل پمپ صنعتی

سیل قسمتی از پمپ می‌ باشد که از آلوده شدن بلبرینگ به وسیله محیط پمپ پیشگیری می‌ کند. البته برخی از پمپ‌ ها بدون سیل هستند. در این نوع از پمپ‌ ها مکانیزم پمپاژ در یک اتاق حلزونی و به‌ صورت پکینگ آب‌ بندی انجام می‌ شود.

قطعات پمپ صنعتی

قطعات پمپ صنعتی

اجزاء سیستم پمپ صنعتی

 جدای از دستگاه پمپ و خارج از آن تعدادی اجزای اضافی نیز وجود دارد که در واقع جزئی از سیستم پمپی محسوب می‌ شوند. این قسمت‌ ها نیز عبارت هستند از:

کنترل‌ کننده

کنترل‌ کننده ها خود مجموعه‌ ای از سنسورها می‌ باشند که برای کنترل خودکار، فراهم کردن اطلاعات عملیاتی و یا حتی کنترل دستی پمپاژ استفاده می‌ شوند.

آداپتور و اتصالات

آداپتورها و اتصالات قسمت‌ های مختلفی از سیستم هستند که سیستم پمپ را به یک دیگر متصل می‌ کنند.

دستگاه‌ های نصب

 برای نصب کردن دستگاه پمپ روش‌ های مختلفی مانند نصب بر روی دیوار، نزدیک تجهیزات یا روی زمین وجود دارد. به این نکته مهم نیز دقت داشته باشید که هر کدام از این تجهیزات و قطعات نسبت به کاربرد و تنوع مدل پمپ‌ ها می‌ تواند اضافه گردد.

اگر شما هم قصد خرید قطعات پمپ صنعتی را دارید و در خصوص این قطعات کار می‌ کنید، ما به شما پیشنهاد می‌ کنیم این کار را از طریق شرکت الکتنو انجام دهید. شرکت الکترو در سال ۹۵ فعالیت خودش را در حوزه بازرگانی و مهندسی بین‌ المللی و حتی داخلی شروع کرده‌ است. این شرکت توانسته‌ است ارتباطی قوی با کشورهای آمریکایی، اروپایی و حتی بازارهای داخلی ایجاد کند و اجناس اورجینال و اصل را در اختیار مشتریان قرار دهد. بنابراین اگر شما هم قصد تهیه هر گونه لوازم الکتریکی مانند قطعات پمپ صنعتی را دارید شرکت الکتنو را مدنظر قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *