مجله الکتنو

سنسور دما صنعتی

سنسور دما صنعتی

سنسور دما صنعتی

سنسور دما صنعتی یکی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی است که در مواد مختلفی به کار می رود. این سنسور صنعتی در نوع و مدل های مختلفی از جمله ترمیستور، ترموکوپل و مواردی از این قبیل تولید و به بازار عرضه می شود. بسیاری از مهندسین و سازندگان تجهیزات صنعتی با این سنسور آشنایی کامل دارند. در صورتی که شما نیز به دنبال اطلاعاتی در خصوص سنسورهای دما صنعتی هستید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

سنسور چیست؟

اطلاع از سنسورها و نحوه عملکرد آن ها می تواند پاسخگوی بسیاری از سوالات و ابهامات ذهنی شما باشد. سنسور به نوعی تجهیزات الکتریکی گفته می شود که پارامترهای متعددی برای حس کردن اتفاقات اطراف در آن تعبیه شده است. سنسورهای دما همان طور که از نامشان مشخص است، نسبت به تغییرات دمایی حساس بوده و از خود واکنش های خاصی را نشان می دهد. سنسورها میزان دقت مختلفی دارند که در بسیاری از آن ها این میزان دقت قابل تنظیم هستند.

انواع سنسور دما

سنسورهای دما از نظر ساختار و کارکرد در مدل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. در زیر انواع سنسورهای دما را به صورت مختصر توضیح می دهیم:

سنسور ترموکوپل

برای اندازه گیری دمای محیط سنسورهای دمای ترموکوپل بهترین گزینه به شمار می روند. بر اساس نظریه های موجود، اختلاف دمای بین دو رسانای نیمه هادی و الکترونیکی موجب به وجود آمدن اختلاف دما میان این دو ماده می گردد. به عنوان مثال در صورتی که دو فلز مختلف از یک سر به هم وصل شوند، اختلاف دما میان دو سر آن باعث ایجاد یک نیروی الکتروموتیو می شود. بنابراین سنسور دمای ترموکوپل از دو سیم فلزی غیر همجنس به وجود می آید که از یک سر به هم وصل هستند.

سنسور دما صنعتی

سنسور دما صنعتی

سنسور دما RTD

سنسور دما RTD یکی از راهکارهای اندازه گیری دما می باشد. این سنسور مقاومت فلزی حساس به دما است و سیگنال خروجی آن ها به شکل مقاومتی است. به طور کلی سنسور RTD نسبت به دما حساس بوده و از خود واکنش نشان می دهد. این سنسورها از نظر سیم بندی به سه گروه دو سیمه، سه سیمه و چهار سیمه تقسیم بندی می گردد. جنس سنسورهای RTD از جنس پلاتین است و در برابر دمای 0 درجه مقاومتی 100 اهمی از خود نشان می دهد.

سنسور ترمیستور

ترمیستور نوعی سنسور مقاومتی است که برای اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرد. این سنسور تشکیل شده از مواد نیمه هادی بوده و نسبت به دما از خود واکنش نشان می دهد. سنسورهای ترمیستور در دو نوع PTC و NTC تولید و به بازار عرضه می گردد. این سنسور تولید شده از اکسیدهای فلزی بوده و ضریب دمایی منفی دارد. سنسورهای ترمسیتور در سری های مختلفی تولید می شود که هر کدام کارکرد خاصی دارد.

کاربرد سنسور دما صنعتی

در صورتی که بخواهیم ساده و مختصر کارکرد سنسور دما صنعتی را توضیح دهیم باید بگوییم که در تمامی مکان هایی که نیاز به اندازه گیری دما است، سنسور دما کاربرد دارد. در زیر به برخی از رایج ترین کاربردهای سنسور دما اشاره می کنیم:

کاربردهای صنعتی

از جمله مهم ترین کاربردهای صنعتی سنسورهای دما می توان به انواع ماشین آلات و تجهیزات و محیط هایی همچون خطوط تولید و نیروگاه ها اشاره کرد.

سنسور دما صنعتی

سنسور دما صنعتی

کاربردهای علمی و آزمایشگاهی

نظارت بر فناوری و علوم زیستی از دیگر کاربردهای سنسور دما صنعتی به شمار می رود.

کاربردهای پزشکی

نظارت بر تجهیزات و دستگاه های پزشکی، نظارت و کنترل بر بیماران، تجزیه و تحلیل گاز، دستگاه های مرطوب کننده، کاتترهای قلبی ترمودیلوشن، دمای مایع دیالیز و لوله های جریان هواکش از جمله مهم ترین کاربردهای پزشکی سنسور دما می باشد.

موتور سیکلت ها

نظارت بر دمای روغن، گازهای خروجی، اندازه گیری دمای موتور و میران دمای هوای ورودی بر عهده سنسور دما می باشد.

لوازم خانگی

بسیاری از لوازم خانگی همچون کتری، اجاق گاز، فر و … از خود حرارت تولید می کنند. سنسور دما صنعتی تعبیه شده بر روی این دستگاه ها دمای ورودی و خروجی دستگاه ها را کنترل می کند.

تهویه مطبوع

دمای تمامی دستگاه های تهویه مطبوع خانگی و صنعتی توسط سنسور دما کنترل و نظارت می شوند.

ترانزیت

از دیگر کاربردهای سنسور دما صنعتی می توان به کنترل و نظارت بر روی مدل های مختلف وسایل نقلیه بزرگ همچون کامیون ها و وانت ها اشاره کرد.

قیمت سنسور دما صنعتی

همان طور که در بالا اشاره کردیم، سنسورهای دما صنعتی در طرح و مدل های مختلفی موجود است. به همین دلیل قیمت سنسورهای دما صنعتی متفاوت بوده و نمی توان قیمت ثابتی را برای آن در نظر گرفت. به طور کلی فاکتورهای متعددی همچون برند سنسور، نوع آن، مدل، قابلیت ها، میزان دقت و حساسیت و … بر روی قیمت سنسورهای دما صنعتی تاثیر می گذارد. از آن جا که قیمت این محصول در حال تغییر است باید به صورت روزانه قیمت را استعلام کرد. جهت اطلاع از قیمت روز انواع سنسور دما صنعتی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

خرید سنسور دما صنعتی

سنسورهای دما از قابلیت های مختلفی برخوردار هستند که هر کدام وظایف و کارکرد مختلفی دارند. بر این اساس باید در هنگام خرید ابتدا نیازهای خود را در نظر گرفته و مناسب ترین سنسور را خریداری کنید. همچنین از آن جا که کیفیت و ویژگی های هر یک از این سنسورها با دیگری متفاوت است، توجه به گارانتی اهمیت بسیاری دارد. بنابراین برای خرید بهترین و کاربردی ترین سنسور دما صنعتی همراه با گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

راهنمای خرید سنسور دما صنعتی

توجه به برخی ویژگی ها و مشخصات سنسورهای دما می تواند به شما در خرید بهترین سنسور کمک کند. در زیر به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم:

محدوده دما: سنسورها قادر به اندازه گیری محدوده دمایی خاصی هستند که بر اساس نیاز و کاربرد مورد بررسی قرار گیرد.

دقت و ثابت: برخی از سنسورها دقت و حساسیت خاصی دارند. از طرفی برخی از دستگاه ها نیز از حساسیت بالایی برخوردار می باشند و دقت آن ها بسیار مهم است.

ابعاد و بسته بندی: سنسورهای دما در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند. به همین دلیل باید در هنگام خرید این محصول به اندازه سنسورها توجه ویژه ای کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *