مجله الکتنو

سرمته حفاری و انواع آن

سرمته حفاری

یکی از مهمترین اقداماتی که در صنایع مختلف صورت می‌گیرد، حفاری چاه یا تونل است. برای این فرایند پیچیده از ابزار یا تجهیزات بسیار مختلفی مانند سرمته حفاری و چکش حفاری استفاده می‌شود. معمولا حفاری چاه با اهمیت بهره‌مندی از منابع زیرزمینی صورت می‌گیرد.

حال برای حفاری امروزه از ماشین آلات و دستگاه‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌شود. مته‌های حفاری به عنوان تجهیزاتی مهم حفاری هستند که متشکل از قسمت‌های مختلفی می‌باشند.  سرمته حفاری به عنوان اصلی‌ترین قسمت یک مته است که در ادامه توضیحات کامل‌تری در رابطه با آن ارائه می‌دهیم.

سرمته حفاری چیست؟

سرمته حفاری، تجهیزات یا ابزار مخصوصی هستند که در صنعت حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای حفر چاه‌های گاز، نفت و … سرمته حفاری قسمتی از تجهیزات حفاری را تشکیل می‌دهد. این قطعات در پایین‌ترین قسمت لوله حفاری متصل می‌شوند. در واقع سرمته حفاری به راد حفاری و چکش‌های حفاری اتصال دارد. در نتیجه می‌توان برای شکستن، خرد کردن یا حفر از آن استفاده کرد. سرمته‌های حفاری خود شامل انواع مختلفی هستند.

بیت حفاری به عنوان مهم‌ترین ابزار در صنعت حفاری، برای حفاری چاه یا یک سوراخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعات دارای دندانه‌های بریده مانندی هستند که برای بریدن ماسه، سنگ شیل و … از آنها استفاده می‌شود. معمولا در پروسه حفاری این سرمته‌ها مستقیماً روی بالا دست لوله حفاری قرار گرفته‌اند. تحت فرآیند چرخش و فشار عملیات حفاری توسط این قطعات، حفاری صورت می‌گیرد. این قطعات خود دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس نوع سنگ و شرایط حفاری باید یکی از بهترین و مقاوم‌ترین آنها را انتخاب کرد.

انواع سرمته

سرماه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هنگام خرید باید به تناسب نوع نیاز، نوع سنگ و شرایط حفاری یکی از بهترین آنها را تهیه کنید.

سرمته الماسی

یکی از انواع سرمته‌های بسیار پرکاربرد شامل سرمته‌های الماسی است. این مدل سرمته‌ها به عنوان سخت‌ترین مدل‌هایی به شمار می‌روند که جنس آنها از کربن خالص می‌باشد. این مدل سرمته‌ها رو می‌توانید برای حفاری کانی‌ها، سنگ‌های سخت، سنگ‌هایی با خاصیت خراش اندازی و … مورد استفاده قرار دهید. اگرچه سرمته‌های الماسی در مقایسه با دیگر مدل‌های سرمته مقاوم‌تر است و کاربرد بیشتری دارد؛ اما قیمت آن مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

سرمته حفاری

سرمته حفاری

سرمته حفاری دندانه فولادی

از مقاوم‌ترین سرمته‌های کاربردی موجود در بازار می‌توان به مدل‌های دندان فولادی اشاره کرد. قدرت حفاری سرمته حفاری دندان فولادی در مقایسه با مدل‌های الماسی کمتر است. این مدل‌ها را برای زمین‌های با سختی متوسط می‌توان مورد استفاده قرار داد. تیغه‌های این نوع تجهیزات در ابعاد مختلفی هستند پس به تناسب سختی زمین می‌توانید آنها را در ابعاد متنوعی انتخاب کنید. معمولاً مدل‌های دندان ریز چنین قدرتی دارند تا با سرعت بالاتر به عمق زمین نفوذ کنند. برای زمین‌هایی که در سطح، سختی آنها بیشتر است؛ می‌توانید از این سرمته‌های دندان ریز استفاده نمایید.

سرمته مخروطی چرخشی

اگر به دنبال یکی از بهترین سرمته‌های موجود در بازار هستید، می‌توان به مدل‌های مخروطی چرخشی اشاره کرد. این سرمته‌ها شکل ظاهری خاصی دارند و از سه تیغه متحرک تشکیل می‌شوند. چرخش تیغه‌هایی که در قسمت مخروط مانند این تجهیزات قرار گرفته‌اند، در زمین حفاری و شکاف به وجود می‌آورد. مدل‌های مخروطی چرخشی خود در چند نوع یک مخروطی، دو مخروطی، سه مخروطی، چهار مخروطی، پنج، مخروطی و شش مخروطی طراحی شده‌اند. معمولا سرمته‌هایی که تعداد مخروط آنها بیشتر است، برای زمین‌های سخت‌تر مناسب‌تر هستند.

مقالات مرتبط:

سرمته حفاری مغزه گیری

شما کاربران عزیزی که قصد خرید سرمته دارید، باید با مدل‌های مختلف این تجهیزات و عملکرد آنها آشنایی پیدا کنید. سرمته حفاری مغزه‌گیری یکی از انواع سرمته‌های پرفروش در بازار است. این تجهیزات معمولاً در طرح و اشکال بسیار مختلفی به تولید می‌رسند. برای حفاری مغزه‌گیری شما باید از سرمته‌های مخصوصی استفاده کنید. معمولاً سرمته‌هایی که برای حفاری مغزه‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند را سرمته حفاری ‌گیری می‌نامند.

حال مغزه‌گیری یا کرگیری به عنوان یکی از پروسه‌های مهم حفاری زمین یا بتن به شمار می‌رود. این حفاری به منظور تامین نمونه استوانه شکل برای انجام یک آزمایش خاص است. این آزمایش نیز برای بررسی سنگ شناسی، کانشناسی یا اطلاع از خواص مقاومتی می‌باشد. نمونه‌ای که برای آزمایش انتخاب می‌شود و نحوه مغزه‌گیری توسط یک دستگاه، به نام سرمته حفاری مغزه‌گیری اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که برای انجام این آزمایش، هسته‌گیری باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

سرمته‌های مغزی گیری نیز خود شامل انواع مختلفی هستند که بدین سبب سرمته‌های آنها نیز متفاوت است. شما کاربران عزیز می‌توانید از مدل‌های مته حفاری الماسی مغزی گیری، مته حفاری مغزگیری کاربیدی و … استفاده کنید. معمولا مدل‌های مغزه‌گیری کاربیدی از قطعات کاربید تنگستنی به تولید رسیده‌اند که مقاومت بسیار بالایی دارند.

چنین سرمته‌هایی اگر به مرور زمان کند شده باشند، می‌توان به راحتی لبه‌های آنها را تیز کرد. به طور کلی برای مغزه‌گیری نیاز به سرمته‌هایی با ابعاد، قطر و قدرت عملکرد مناسب است. برای عملکرد بهتر نیز همیشه به دنبال برندهای شناخته شده در بازار باشید. در مجموعه الکتنو به بهترین برندهای سرمته در بازار دسترسی پیدا می‌کنید.

سرمته حفاری

قیمت سرمته حفاری

سرمته‌های حفاری را به عنوان بهترین تجهیزاتی می‌توان شناخت که برای حفر چاه از آنها استفاده می‌شود. این تجهیزات از نظر پارامترهای بسیار مختلفی تقسیم بندی شده‌اند که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کرد. اکنون شما کاربران عزیز قبل از خرید به بررسی قیمت سرمته حفاری بپردازید. پارامترهای متعددی روی قیمت این تجهیزات تاثیر می‌گذارد.

جنس یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار روی قیمت است. معمولاً سرمته‌ها در مدل‌های مختلف، هریک از جنس‌های متنوعی نیز به تولید رسیده‌اند. به عنوان مثال، سرمته‌های الماسی از جنس الماس سخت و مقاوم هستند. معمولاً برای تولید سرمته از متریال‌هایی استفاده می‌شود که بالاترین مقاومت و کارایی بیشتری دارند.

نوع مدل سرمته حفاری را نیز مورد توجه قرار دهید. معمولا در مدل‌های دندان فولادی، مخروطی چرخشی و الماسی روانه بازار شده‌اند. هر کدام از این سرمته‌ها دارای ساختار خاص با ویژگی‌ها و عملکرد خاص هستند و قیمت متفاوتی نیز دارند. به عنوان مثال، همین مدل‌های چرخشی مخروطی از نظر تعداد مخروط سرمته بین ۱ تا ۶ مخروط متفاوت هستند. در همین مدل‌ها نیز از نظر مشخصات، سرمته به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که قیمت هر یک متفاوت است.

یکی دیگر از پارامترهای اصلی تاثیرگذار روی قیمت سرمته حفاری اندازه و ابعاد آنها است. معمولا این تجهیزات در ابعاد و اندازه‌های بسیار مختلفی به تولید رسیده‌اند. هر چقدر ابعاد سرمته بزرگتر باشد، بدون شک قیمت بیشتری نیز دارد.

به تعداد سرمته‌های مورد نیاز خود نیز توجه داشته باشید. بر اساس تعداد سرمته‌هایی که تهیه می‌کنید قیمت نیز به همان اندازه افزایش می‌یابد.

شرکت تولید کننده سرمته حفاری را مورد توجه قرار دهید. هم اکنون شرکت‌های بسیار زیادی جهت تولید تجهیزات حفاری به ویژه سرمته حفاری فعالیت دارند. شما کاربران عزیز به دنبال انتخاب با کیفیت‌ترین سرمته‌ها، پس تولید شرکت‌های معتبر را انتخاب کنید.

سرمته حفاری

نتیجه

سرمته حفاری دارای انواع مختلفی است که هر یک ویژگی‌های خاصی دارد. به تناسب نوع سنگ محل حفاری باید یک نوع سرمته را با ویژگی‌های مناسبی انتخاب کرد. هم اکنون تنوع زیادی از انواع سرمته‌های حفاری طراحی شده‌اند که هر یک عملکرد مختص به خود را دارند.

نه تنها از نظر مکانیزم و ساختار با یکدیگر متفاوت هستند، بلکه قطر آنها نیز بین دو تا ۳۶ اینچ متغیر خواهد بود. معمولا برای مکان‌هایی که سنگ آن منطقه بسیار سخت و بزرگ است، از سرمته‌های با قطر بالاتر استفاده می‌کنند. دسترسی به کیفیت بالای این سرمته‌ها بدون شک اهمیت دارد. اکنون شما کاربران عزیز می‌توانید از مجموعه الکتنو بهترین سرمته‌ها را تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *