مجله الکتنو

روش های عیب یابی پمپ

روش های عیب یابی پمپ

پمپ به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها و قطعات مهم بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی محسوب می‌شود.‌ در واقع اهمیت پمپ به حدی است که آن را به عنوان قلب تپنده تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی می‌شناسند. حال همین پمپ نیز به مرور زمان ممکن است دچار خرابی‌هایی شود. شما کاربران عزیز باید با روش‌های عیب یابی پمپ آشنا شوید تا با بررسی خرابی‌های به وجود آمده مشکل را برطرف سازید. هم اکنون جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرابی‌های پمپ صنعتی و روش‌های عیب یابی آن با ما همراه شوید.

انواع روش های عیب یابی پمپ

برای استفاده بهینه از پمپ‌ها بایستی در رابطه با آنها جزئیات کاملی کسب کنید. البته نکته مهم این است که هنگام خرید بهترین پمپ را به تناسب نوع دستگاه انتخاب نمایید.‌ برای دسترسی به پمپ‌های با کیفیت نیز بدون شک به دنبال برندهای مطرح خواهید بود. حال که یک پمپ با کیفیتی را انتخاب کردید باید در هنگام استفاده از آن به نکات و شرایط متعددی توجه داشته باشید.

چنانچه شناخت کافی از یک پمپ دارید بدون شک در زمان خرابی به راحتی می‌توانید آن مشکل را برطرف سازید. از طرفی باید با انواع روش‌های عیب یابی پمپ نیز آشنا باشید. اگر در نحوه عملکرد پمپ مشکلی به وجود بیاید با عیب یابی و برطرف کردن مشکل می‌توانید از عملکرد پمپ بهره‌مند شوید. از این رو باید با مشکلات مختلف در پمپ‌ها شناخت داشته باشید.

همچنین بدانید که این مشکلات یا خرابی‌ها می‌تواند تحت تاثیر خرابی کدام قطعه و قسمت پمپ به وجود بیاید.

کاهش دبی خروجی

اصلی‌ترین خرابی در پمپ کم بودن دبی خروجی آن است. قطعاً که دبی یکی از نکات مهمی است که در عملکرد یک پمپ به آن توجه می‌شود. حال اگر زمانی جهت دوران اشتباهی به وجود بیاید قطعاً دبی خروجی نیز کاهش می‌یابد. البته افزایش فشار خروجی یا نشتی داخلی نیز می‌تواند از عوامل تاثیرگذار روی کاهش دبی خروجی باشد. اگر تک تک این موارد را بررسی کردید و از سالم بودن آنها مطمئن شدید می‌توانید اقدام به هواگیری پمپ کنید.

چرا که اگر پمپ به درستی هواگیری نشود با چنین مشکلی مواجه خواهید بود. پروانه مسدود یا شکسته شده یا کاهش سرعت دورانی پمپ نیز از جمله عوامل تاثیرگذار روی کاهش دبی خروجی خواهند بود. البته بهتر است پمپ‌ها را به تناسب ویسکوزیته سیالات انتخاب کنید. چنانچه ویسکوزیته سیال بالاتر از قدرت و توان پمپ باشد بدون شک با کم بودن دبی خروجی مواجه می‌شویم.

روش های عیب یابی پمپ

روش های عیب یابی پمپ

مهمترین مشکلات پمپ

برای آشنایی با انواع روش‌های عیب یابی پمپ باید با تک تک خرابی‌ها و مشکلات یک پمپ نیز آشنا شوید. در این صورت راحت‌تر می‌توانید اقدام به عیب‌یابی پمپ کنید.

افزایش توان مصرفی موتور

یکی از مهم‌ترین خرابی‌های پمپ تاثیرگذاری آن روی موتور است. در واقع خرابی پمپ می‌تواند توان مصرفی موتور را به شدت افزایش دهد. چرخش اشتباه جهت دوران پمپ یا بالا بودن سرعت دورانی آن به شدت روی توان مصرفی موتور تاثیر می‌گذارد. چنانچه دبی برداشت بیش از حد استاندارد باشد قطعاً با افزایش توان مصرفی موتور مواجه می‌شویم.

بهتر از پکینگ‌ها را مورد بررسی قرار دهید و از حالت استاندارد آنها مطمئن شوید. چرا که سفت شدن زیاد پکینگ و مسدود بودن پروانه نیز می‌تواند چنین مشکلاتی را به وجود بیاورد. البته در انتخاب جنس پکینگ نیز باید دقت کنید، چرا که نامرغوب بودن جنس پکینگ نیز به شدت روی این مسئله تاثیر می‌گذارد.

مقاله مرتبط:

بلبرینگ دور بالا

تفاوت پمپ پیستونی و دنده ای

مکانیکال سیل چیست؟

بلبرینگ چیست؟

افزایش دما و گریپاژ پمپ

از انواع روش‌های عیب یابی پمپ می‌توان به بررسی خرابی‌های به وجود آمده پرداخت. گرم شدن بیش از حد پمپ و گریپاژ کردن آن یکی از مشکلات بسیار بزرگی است که باید حتماً آن را برطرف ساخت. فرسودگی بلبرینگ‌ها مهم‌ترین عامل تاثیرگذار روی افزایش دمای پمپ است.

چنانچه بلبرینگ فرسوده شود و نتواند به درستی کار کند بدون شک پمپ داغ خواهد شد. قسمت ورودی شیر مکش را مورد بررسی قرار دهید و از مسدود نبودن آن مطمئن شوید. البته ساییدگی برخی از قطعات ثابت و دوا روی یکدیگر نیز از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار هستند. دبی پمپ اگر کاهش پیدا کند قطعاً پمپ گریپاژ خواهد داشت. دقت کنید که شفت‌ها باید هم راستای یکدیگر قرار بگیرد.

روش های عیب یابی پمپ

روش های عیب یابی پمپ

دلیل بالا بودن ارتعاش پمپ

همانگونه که اشاره شد، پمپ‌ها به عنوان مهم‌ترین قسمت تمامی ماشین آلات و دستگاه‌ها خواهند بود. یکی از نکات مهمی که هنگام انتخاب پمپ به آن توجه می‌شود نداشتن ارتعاش است. حال برخی از پمپ‌ها به مرور زمان که دچار آسیب می‌شوند ممکن است این عملکرد نادرست آنها با ارتعاش مواجه باشد. حال افزایش ارتعاش پمپ دلایل مختلفی دارد.

بالا بودن سرعت چرخش پمپ از مهمترین دلایل افزایش ارتعاش پمپ خواهد بود.

هنگام نصب پمپ به سفت شدن قطعات توجه داشته باشید. چرا که شل بودن قطعات متحرک باعث ایجاد ارتعاش می‌شوند.

از ورود هوا به پمپ جلوگیری کنید، چرا که ورود هوا به داخل پمپ باعث ایجاد ارتعاش می‌شود.

هنگام انتخاب یک پمپ به گرانروی و دبی آن توجه داشته باشید. چرا که گرانروی زیاد و دبی کم از عواملی هستند که باعث افزایش ارتعاش پمپ می‌شوند.

خرابی یاتاقان و گرفتگی پروانه و از طرفی سایش قطعات دوار باعث لرزش شدید پمپ خواهند شد.

نتیجه

آشنایی با انواع روش‌های عیب یابی پمپ به شما کمک می‌کند تا به راحتی مشکل به وجود آمده در پمپ را برطرف سازید. قطعاً که پمپ‌ها به عنوان مهم‌ترین قسمت‌های هر یک از انواع دستگاه‌ها یا تجهیزات الکترونیکی خواهند بود. حال اگر پمپ دچار خرابی شود یا از کار بیفتد بدون شک هیچ یک از دستگاه‌ها نیز عمل کرد صحیح و استانداردی نخواهند داشت.

از این رو وظیفه شما عیب یابی پمپ و در نتیجه برطرف ساختن خرابی است. برای این کار باید حتماً از متخصصین کاربلد در رابطه با برطرف کردن مشکلات پمپ کمک بگیرید. توجه داشته باشید که در صورت نداشتن تجربه تعمیر نادرست پمپ برای همیشه از کار می‌افتد. هم اکنون می‌توانید از کارشناسان مجموعه الکتنو جهت کسب اطلاعات بیشتر کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *