مجله الکتنو

تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری

تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری

هم اکنون در صنایع مختلف شاهد کاربرد پمپ‌های بسیار متعددی نظیر پمپ پیستونی و پلانجری هستیم. پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها برای انتقال برخی از سیالات با غلظت یا سختی‌های خاصی می‌توان آنها را به کار برد. همچنین از نظر شرایط محیطی مورد استفاده نیز با یکدیگر تفاوت دارند. شاید پمپ پیستونی و پلانجری تا حدودی ویژگی‌های مشابه به یکدیگر داشته باشند؛ اما تفاوت‌های این دو پمپ صنعتی بسیار زیاد است. برای اینکه با تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری آشنا شوید، ابتدا باید در رابطه با تک تک این پمپ‌‌ها آطلاعات به دست بیاورید.

فرق پمپ پیستونی و پلانجری در چیست؟

برای بررسی تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری به تعریف و چیستی هر کدام از آنها می پردازیم:

تعریف پمپ پیستونی

پمپ پیستونی یک پمپ خاص برای جابجایی سیالات است. این پمپ‌های صنعتی با حرکت رفت و برگشتی پیستون سیلندر، باعث انتقال سیال و افزایش فشار سیال می‌شوند.

این پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آنها را بتوان برای مصارفی که فشار خروجی آب بسیار بالا باشد، مورد استفاده قرار داد. این پمپ‌ها بیشتر مناسب استفاده صنعت خودروسازی، پتروشیمی، نفت و گاز، رسوب، چربی زدایی، آب شیرین کن، واترجت سرامیک و غیره هستند.

پمپ‌های پیستونی خود در مدل‌های مختلف بالابر، قدرتی، محوری و حتی شعاعی طراحی شده‌اند. یک پمپ پیستونی از قسمت‌های مختلفی نظیر پیستون، سیلندر، محور محرک پمپ، صفحه شیاردار، صفحه زاویه‌گیر و کنترل کننده پمپ پیستون تشکیل می‌شود.

در ساختار این پمپ‌ها همین حرکت رفت و برگشتی پیستون است که سیال را انتقال می‌دهد و معمولاً از نوع ضربه‌ای می‌باشد. این دسته از پمپ‌ها قابلیت تولید فشار بسیار بالا برای پمپاژ را دارند.

راندمان عالی، بازدهی بالا و طول عمر زیاد از مهم‌ترین ویژگی‌های آنها شناخته می‌شود. پمپ‌های پیستونی قابل استفاده برای پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته بالا هستند. این دستگاه را می‌توانید به راحتی کنترل کنید و همچنین تغییرات فشار آن بدون هیچ تاثیرگذاری روی عملکرد پمپ انجام می‌شود. قابل استفاده با توربین و همچنین با موتور الکتریکی هستند.

از معایب این پمپ‌ها می‌توان به تولید نکردن جریان یکنواخت و بالا بودن قیمت و هزینه‌های نگهداری اشاره کرد. این پمپ‌ها کمی وزن بالایی دارند که به سبب قطعات اضافه کاربردی در ساختار آنها می‌باشد. این پمپ‌ها به دلیل حرکت رفت و برگشتی و ضربه‌ای، برای انتقال سیالات هنگام کارکرد، سر و صدای بالایی ایجاد می‌کنند.

پمپ پلانجری چیست؟

یکی از پمپ‌های جابجایی مثبت بسیار پرکاربرد که به شکل استوانه‌ای طراحی شده‌اند، پمپ‌های پلانجری هستند. این پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در آنها سیال پرفشار ثابت خواهد بود اما پلانجر در میان آنها می‌لغزد. در واقع این حرکت رفت و برگشتی پلانجر در داخل سیلندر است که عمل مکش و رانش را تحت تاثیر انتقال نیرو به سیال با اعمال فشار انجام می‌دهد. بد نیست بدانید، پلانجر حرکت خطی دارد و مهمترین تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری در همین عملکرد است.

 این پمپ‌ها را معمولاً برای فشارهای بالاتر مورد استفاده قرار می‌دهند. این پمپ‌ها با نام پمپ ویسکوزیته بالا نیز شهرت داده‌اند و می توان برای سیالاتی با ویسکوزیته بالا مناسب هستند. این پمپ‌ها در دسته‌بندی پمپ‌های سوپاپی قرار می‌گیرند که برای هدایت سیالات از بین محفظه استوانه‌ای از پلانجر استفاده خواهند کرد.

این پلانجر با بخار پنوماتیک هیدرولیک و در نتیجه درایور الکتریکی عملکرد دارد. هزینه عملیاتی این پمپ‌ها و حتی هزینه نگهداری بالایی دارند. ساختار این پمپ‌ها به گونه‌ای است که قدرت ایجاد جریان آزاد ضربان‌دار را ندارند. حجم و وزن بسیار بالای آن‌ها باعث شده حمل و نقل آن‌ها به سختی صورت بگیرد. با سیالات اسیدی سازگاری ندارد و به همین سبب نمی‌توان آن را برای انتقال سیالات اسیدی به کار برد.

عموماً این پمپ‌ها باعث تولید فشارهای بسیار بالا می‌شوند و به همین سبب قیمت بالایی نیز دارند. برخلاف پمپ‌های پیستونی مدل‌های پلانجری را می‌توان تنها برای انتقال سیالاتی با دبی کم به کار برد. پمپ‌های پلانجری برای تزریق مواد شیمیایی، صنعت آب و فاضلاب، نفت، حفاری، پتروشیمی، دارو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقالات مرتبط:

تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری

تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری

مهم ترین تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری

بررسی تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری یکی از نکات مهمی است که قبل از خرید باید به آن پرداخت. در این مقایسه تفاوت‌ها شما در می‌یابید که کدام یک از پمپ‌ها می‌توانند مناسب استفاده با کاربردتان باشد.

این دو پمپ از نظر ظاهری بعدی کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند، چرا که پلانجر از سیلندر خارج شده اما در صورتی که پیستون از داخل سیلندر خارج نخواهد شد.

در پمپ‌های پلانجری فشار خروجی ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ psi می‌باشد، در صورتی که این فشار خروجی در پمپ‌های مدل پیستونی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰۰ متفاوت خواهد بود.

پمپ‌های پلانجری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت ایجاد ۲۰۰ مگا پاسکال فشار را دارند؛ اما در صورتی که پمپ‌های پی سیتونی تنها می‌توانند ۱۵۰ مگاپاسکال فشار به وجود بیاورند. به طور کلی می‌توان گفت پمپ‌های پلانجری فشار بالاتری در مقایسه با پمپ‌های پیستونی به تولید می‌رسانند.

در پمپ‌های پلانجری فشار طراحی ورودی ۶۰ psi تا ۷۰ متغیر است؛ اما در صورتی که در پمپ‌های پیستونی این فشار طراحی ورودی ۸.۵ تا ۴۰ psi می‌باشد.

طول پمپ‌های پلانجری در مقایسه با طول مسافت طی شده داخل پمپ هد بیشتر خواهد بود؛ اما در پمپ‌های پیستونی طول پیستون از طول مسافت طی شده در سیلندر کمتر می‌باشد.

برای محافظت از این پمپ‌ها و عملکرد بهتر آنها، آب بندی قطعات صورت می‌گیرد. به منظور آب‌بندی پمپ‌های مدل پیستونی از حلقه استفاده می‌شود و روی پیستون هستند. در صورتی که در پمپ‌های مدل پلانجری، حلقه روی سیلندر قرار دارد و معمولاً هم ثابت است.

مهمترین تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری در این است که مدل‌های پلانجری کم ظرفیت‌تر از مدل‌های پیستونی هستند. حال در صورتی که همین پمپ‌های پلانجری می‌توانند فشار خروجی مایع را به شدت افزایش دهند.

راهنمای خرید پمپ پیستونی و پلانجری

اکنون که به بررسی تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری پرداختید بد نیست با نکات مهم خرید پمپ‌های صنعتی نیز آشنا شوید.

نوع پمپ

پمپ‌ها در انواع مدل‌های مختلف همانند پمپ‌های پیستونی و پلانجری به تولید رسیده اند. هر یک از پمپ‌های صنعتی موجود در بازار بر اساس مشخصاتی که دارند، مناسب استفاده برای برخی از کاربردها هستند. شما کاربران عزیز باید شرایط استفاده از این پمپ‌ها، نوع کاربرد و نوع سیال را برای انتخاب یک پمپ با کیفیت در نظر قرار دهید.

دبی پمپ

بررسی دبی از دیگر نکات مهمی است که برای خرید پمپ صنعتی به آن توجه می‌شود. چرا که هر چقدر دبی پمپ بیشتر باشد، یعنی پمپ می‌تواند در یک سیکل زمانی آب سیال و ذرات جامد را بیشتر پمپاژ کند. حال درصد جابجایی مواد توسط پمپ به ارتفاع آنها بستگی دارد، هر چقدر ارتفاع بیشتر باشد فشار اعمال شده برای پمپاژ نیز کاهش می‌یابد.

هد پمپ

یکی از نکات قابل توجه خرید پمپ توجه به هد یا فشار پمپ است. در واقع هر چقدر هد پمپ بیشتر باشد، یعنی پمپ می‌تواند مواد را تا ارتفاع بالاتری انتقال دهد. در صنایعی که نیاز به هدایت سیالات به ارتفاع بالاتر است، می‌توانید پمپ‌هایی را با هد بالاتر و حتی دبی بیشتر انتخاب کنید.

نوع سیال

یکی از نکات مهم خرید پمپ توجه به نوع سیال است. در واقع غلظت و دمای سیال مهمترین پارامتر انتخاب یک پمپ مناسب می‌باشد. سیالات در غلظت‌های مختلفی هستند که برای انتقال آنها نیاز به پمپ‌هایی با قدرت‌های مختلف است. همچنین جنس بدنه پمپ باید به تناسب نوع سیال انتخاب شود. معمولاً برای سیالات خورنده نیاز به پمپ‌هایی با جنس بدنه چدن مقاوم است.

تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری

تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری

نتیجه

در این مقاله به بررسی تفاوت پمپ پیستونی و پلانجری اشاره کردیم. اگر این تفاوت‌ها به خوبی مطالعه شود، در می‌یابید که کدام یک از پمپ‌ها برای چه مصارف و شرایطی مناسب هستند.

 هر یک از این پمپ‌ها برای کاربردهای خاصی و البته در مدل های متنوعی به تولید رسیده اند. اگر با کیفیت‌ترین پمپ‌های پلانجری و پیستونی را در بازار انتخاب کنید، بدون شک عملکرد و طول عمر مطلوبی خواهند داشت. در شرکت قطعات صنعتی الکتنو به بهترین پمپ‌های درجه یک بازار از نظر عملکرد، سطح کیفیت و حتی برند دسترسی دارید. کارشناسان این مجموعه جهت ارائه مشاوره لازم قبل از خرید یا توزیع بهترین پمپ‌های درجه یک بازار، پاسخگوی شما کاربران عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *