مجله الکتنو

انواع پمپ آب کشاورزی

انواع پمپ آب کشاورزی

با پیشرفت تکنولوژی فرایند انتقال آب در حوزه‌های مختلف نیز بسیار راحت‌تر شد. برای جابجایی آب از یک نقطه به نقاط مختلف بخصوص در حوزه کشاورزی از پمپ‌های مخصوصی استفاده می‌شود. هر یک از انواع پمپ آب کشاورزی و پمپ صنعتی دارای ساختار خاصی هستند. این پمپ‌ها به تناسب نوع کاربرد، مشخصات مختلفی دارند. به دنبال شناخت بهترین نوع پمپ آب کشاورزی بهتر است با ما همراه باشید.

انواع پمپ آب کشاورزی

بررسی انواع پمپ آب کشاورزی

اهمیت آبیاری زمین‌های کشاورزی و به کارگیری یک پمپ مناسب برای انتقال آب باعث شده تا با انواع پمپ آب کشاورزی آشنا شویم. به کارگیری این پمپ‌ها باعث شده تا در سریع‌ترین زمان ممکن فرآیند آبیاری زمین‌های کشاورزی صورت بگیرد. پمپ آب کشاورزی جزو کاربردی‌ترین پمپ‌های صنعتی است که نیاز کشاورزان را برای آبیاری به ویژه در مساحت‌های بالا برطرف می‌سازد.

البته برای انتخاب یک پمپ مناسب ملاک‌هایی را نیز باید در نظر قرار داد. به عنوان مثال، نوع سوخت مصرفی، توان، قدرت، مدل، عملکرد و حتی برند به عنوان پارامترهایی هستند که در انتخاب یک پمپ مناسب به آن توجه داریم.

پمپ آب کشاورزی دیزلی

پمپ آب دیزلی شامل یک نوع پمپ آب کاربردی است که برای آبیاری کشاورزی از آن استفاده می‌شود. این پمپ همان پمپ‌های گازوئیلی هستند که از طریق موتور دیزل نیروی محرکه آن تامین می‌گردد. این نوع موتورها قدرت بسیار بالایی دارند و مجهز به موتورهایی هستند که به صورت مداوم و در طولانی مدت می‌توان از آنها استفاده کرد.

موتورهای دیزلی با سوخت گازوئیل کار می‌کنند و به همین سبب هم بازدهی بالا و هم طول عمر زیادی دارند. این نوع موتورها سایز ورودی و خروجی آنها زیاد است از این رو حجم آبدهی آنها نیز بیشتر می‌باشد. موتور این پمپ‌ها به عنوان قدرتمندترین موتور با راندمان گشتاور بالا برای انتقال بالای آب است. این پمپ‌ها هنگام عملکرد هیچ سر و صدایی ایجاد نمی‌کنند و به طور کلی آزاردهنده نیستند.

راه اندازی این موتورها به صورت خودکار انجام می‌شود و حتی به صورت خودکار نیز روغن کاری در آنها صورت می‌گیرد. حجم بالایی از آب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن جابجا می‌کنند و به همین سبب مورد توجه قرار گرفته‌اند.

انواع پمپ آب کشاورزی

انواع پمپ آب کشاورزی

پمپ آب کشاورزی بنزینی بهترین پمپ کاربردی

یکی از انواع پمپ آب کشاورزی شامل پمپ‌های بنزینی است. این پمپ‌ها جدا از مصارف کشاورزی برای مخازن آب و استخرهای بزرگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته بسته به ابعاد پمپ کاربرد آنها نیز متفاوت خواهد بود. پمپ‌ها در اندازه‌های ۱ تا ۴ اینچی طراحی شده‌اند.

این پمپ‌ها با کمک یک موتور احتراق داخلی بنزینی آب را به راحتی پمپاژ و انتقال می‌دهند. در تمامی مکان‌هایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد می‌توانید از پمپ آب کشاورزی بنزینی با سوخت بنزین استفاده کنید. این نوع موتورها را در ابعاد کوچکی طراحی کرده‌اند و همچنین وزن کمتری نیز دارند. پمپ‌های کشاورزی بنزینی از نظر مصرف بنزین و گران بودن بنزین کمی هزینه بر هستند.

با توجه به نوع موتور این نوع پمپ‌ها که به صورت ۲۴ ساعته یا مداوم نمی‌تواند روشن بماند باید از آنها به صورت متناوب استفاده کرد.

موتور این پمپ‌ها یک موتور چهار زمانه تک سیلندر می‌باشد که توسط هوا فرایند خنک‌کاری آن صورت می‌گیرد. برای عملکرد بهتر موتور باید به مشخصات فنی آن نیز توجه داشت. حداکثر دمای مجاز آب برای این موتورها ۴۰ درجه سانتیگراد است.

در شرایط آب و هوایی سرد باید از روغن تک درجه برای این موتورها استفاده نمود. به دلیل در دسترس بودن بنزین پمپ‌های بنزینی کشاورزی بیشتر مورد توجه هستند. ظرفیت تراکم موتورها پایین است و به همین سبب طول عمر آنها بالا می‌باشد.

پمپ آب کشاورزی سه فاز

در بین انواع پمپ آب کشاورزی تنوع زیادی از انواع پمپ‌ها را می‌توان مورد استفاده قرار داد. پمپ‌های آب کشاورزی معمولاً در دسته‌بندی پمپ آب سه فاز قرار می‌گیرد. البته به ندرت از مدل‌های قدرتمند پمپ آب تک فاز نیز می‌توان برای مصارف کشاورزی البته در حجم کمتری استفاده کرد. پمپ آب کشاورزی شامل پمپ‌های سه فازی است که برای انتقال و سیرکوله نمودن آب به کار می‌روند. کاربرد برق سه فاز برای عملکرد بهتر پمپ‌ها در مساحت‌های بزرگتر است.

سه فاز بودن به معنای پرقدرت بودن پمپ می‌باشد که باعث می‌شود حجم بیشتری از آب را طی سرعت بسیار بالایی انتقال دهند. بازدهی این پمپ‌ها بسیار بالا است و از نظر مصرف انرژی نیز مقرون به صرفه می‌باشد. و توان آبیاری زیادی را برای کشاورزی که حتی 40 گیاه مخنلف را کاشته نیز فراهم می کنند. و از این طریق می توانند باغات و زمین ها و کلبه عاشقی خود را بسازند. از مزایای مهم این پمپ‌ها قدرت انتقال بسیار بالای آنها در هدایت جریان آب است. همچنین به دلیل بازدهی عالی و ساختار قوی، طول عمر آنها نیز بسیار زیاد می‌باشد.

همین توان بالا و بازدهی استاندارد باعث می‌شود تا پمپ عملکرد پایداری داشته و بتوان از آن برای کاربردهای متنوع‌تری نیز انتخاب کرد. برای خرید پمپ آب کشاورزی سه فاز حتماً نیاز آبی، نوع و اندازه خروجی آب، توان موتور، بازدهی و کارایی، محل نصب، برند و کیفیت آن را مورد توجه قرار دهید. یکی از مهمترین نکاتی که برای انتخاب پمپ‌های سه فاز صنعتی باید به آن توجه کرد، جنس بدنه پمپ است.

پمپ‌های صنعتی باید ضد زنگ باشند و همچنین در برابر تمامی شرایط محیطی نیز مقاومت آنها ثابت بماند. پمپ‌های کشاورزی سه فاز مجهز به موتوری قدرتمند و بهینه هستند که در تمامی شرایط محیطی سخت می‌توان از آنها استفاده کرد. همچنین قدرت تحمل فشار عالی دارند. در طولانی مدت می‌توان از آن استفاده کرد. معمولاً پمپ‌های کشاورزی سه فاز از نظر لرزش ساختاری بدون لرزش یا با لرزش بسیار کمی هستند.

انواع پمپ آب کشاورزی

انواع پمپ آب کشاورزی

بهترین موتور پمپ آب کشاورزی

تمامی پمپ‌های آب کشاورزی دارای قسمت‌های مختلفی نظیر موتور هستند. موتور به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت پمپ برای تامین انرژی مورد نیاز پمپ است. تمامی افرادی که اقدام به خرید پمپ می‌کنند قطعاً با عملکرد موتور آن نیز آشنایی دارند.

بهترین موتور پمپ آب کشاورزی برای انواع پمپ آب کشاورزی موتوری است که به همراه گارانتی عرضه می‌شود. از دیگر ویژگی‌های یک موتور ایده آل برای پمپ آب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موتور پمپ آب درجه یک مجهز به پروانه قوی برای پرتاب آب به سمت بالا است.

وزن موتور بسیار سبک است و می‌توان به راحتی آن را جابجا کرد.

در برابر خوردگی زنگ زدگی و رطوبت مقاومت بالایی دارد.

حداکثر قدرت مکش عمودی موتور پمپ عالی است. البته از این پارامتر به منظور تعیین قدرت انتقال عمودی آب نیز استفاده می‌کنند.

دارای قیمت مقرون به صرفه‌ای است و البته در عین حال کیفیت عالی و طول عمر بالایی دارد.

نکات مهم خرید پمپ آب کشاورزی

پمپ آب کشاورزی برای انتقال آب در مسافت‌های طولانی کشاورزان را بی‌نیاز می‌کند. چرا که با حذف روش‌های سنتی و قدیمی می‌توان در مدت زمان کوتاهی زمین‌های کشاورزی یا زراعی را به راحتی آبیاری نمود.

البته این بهره‌وری درست در صورتی است که شما بهترین پمپ موجود در بازار را انتخاب کرده باشید. با توجه به راهنمای خرید می‌توانید در بین تنوع بسیار بالای انواع پمپ آب کشاورزی بهترین پمپ را انتخاب کنید.

حداکثر مسافت یا ارتفاع انتقال آب را در نظر بگیرید. اگر برای زمین‌هایی با مساحت زیاد یا در ارتفاع بالا نیاز به یک پمپ دارید، باید به سراغ پمپ‌هایی با قدرت بیشتر بروید.

میزان آبدهی یا دبی پمپ آب را نیز در نظر داشته باشید. برای مصارفی توسعه یافته‌تر باید پمپ‌هایی را با میزان آبدهی یا دبی بالاتر انتخاب کنید.

نوع سوخت مصرفی پمپ یکی دیگر از نکات مهمی است که هنگام خرید باید مورد توجه قرار بگیرد. پمپ‌های آب در نوع برقی گازائیلی و بنزینی عرضه می‌شوند. کدام یک از این نوع سوخت مصرفی در دسترس است یا برای شما مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

قطر لوله ورودی و خروجی را نیز مورد بررسی قرار دهید. این قطر معمولاً بر حسب اینچ محاسبه می‌شود و با دبی نیز رابطه مستقیمی دارد. اگر نیاز به پمپ‌هایی با میزان آبدهی و دبی بالا است، پس قطعاً قطر لوله ورودی و خروجی نیز باید بزرگتر یا بیشتر باشد.

میزان ایجاد آلایندگی از دیگر پارامترهای مهم است. چرا که بسیاری از پمپ‌های آب بر اساس نوع سوخت مصرفی آلاینده ایجاد می‌کنند.

توان خروجی و توان مصرفی هر دو پارامترهای مهمی هستند که برای انتخاب بهترین پمپ از نظر عملکرد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

میزان سر و صدای  را نیز در نظر قرار دهید. معمولاً سر و صدایی که از پمپ ایجاد می‌شود به نوع موتور آن بستگی دارد.

قیمت پمپ آب کشاورزی

از نکات مهم خرید انواع پمپ آب کشاورزی بررسی قیمت آن است. در واقع یکی از مهمترین ملاک‌های خرید پمپ توجه به قیمت پمپ آب کشاورزی خواهد بود. قیمت پمپ را مشخصات مختلف آن تعیین می‌کند.

البته اگر شما از یک مجموعه قابل اعتمادی نظیر الکتنو اقدام به خرید پمپ آب کشاورزی نمایید، قطعاً به مقرون به صرفه‌ترین پمپ بازار دسترسی دارید. در این مجموعه تنوعی از انواع پمپ‌های کاربردی صنعتی با قیمت زیر بازار به فروش می‌رسد. به طور کلی چند پارامتر مهم روی قیمت پمپ تاثیر دارد که شامل:

هر دستگاه با نوع سوخت مصرفی در نوع برقی، گازوئیلی یا دیزلی دارای قیمت‌های متفاوت‌تری است. معمولاً به سبب گران بودن بنزین موتورهای نوع بنزینی قیمت بالاتری دارند.

برند پمپ آب کشاورزی را به خاطر داشته باشید. قطعاً که برندهای معتبر با عرضه پمپ‌های قدرتمندتر قیمت محصولات آنها نیز بیشتر است.

مدل پمپ آب کشاورزی نیز که در دسته‌بندی پمپ‌های مکانیکی و گریز از مرکز قرار می‌گیرد در تنوع زیادی عرضه می‌شوند. پس به تناسب نوع ساختار و عملکرد پمپ قیمت آن نیز متفاوت است.

جنس بدنه پمپ آب که معمولاً می‌تواند از یک یا ترکیب چند متریال باشد نیز تعیین کننده قیمت است. البته باید به دنبال پمپ‌هایی باشید که جنس بدنه آنها در برابر تمامی شرایط به ویژه رطوبت و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد.

نوع مدل و قدرت پمپ آب را نیز در نظر بگیرید. یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های پمپ موتور آن است که نیروی مورد نیاز برای هدایت جریان آب را فراهم می‌کند.

پس هرچه قدرت موتور مدل آن پیشرفته‌تر باشد، بدون شک قیمت بالاتری دارد. این نکته را نیز به خاطر بسپارید، پیشرفته بودن و قدرتمندتر بودن موتور باعث راندمان کاری بالا، عملکرد عالی و طول عمر بیشتر پمپ می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *