مجله الکتنو

سنسور اثر هال چیست؟

آیا می دانید سنسور اثر هال چیست؟ با کاربردهای این سنسور آشنایی دارید؟ آیا میدانید عملکرد سنسور اثر هال چگونه است و در چه زمینی بیشترین کاربرد را خواهد داشت؟ در دنیای پیشرفته و مدرن امروزی سنسورهای صنعتی بسیار زیادی به کار گرفته می‌شوند. اما برای آشنایی با پرکاربردترین سنسور ادامه متن را به دقت بالا بخوانید.

سنسور اثر هال

امروزه سنسورهای بسیار زیادی برای عملکردهای بسیار خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردی ترین آنها سنسور اثر هال میباشد. این سنسورها بر پایه میدان مغناطیسی عملکرد دارند. حال اینکه سنسور اثر ها دارای ویژگی‌های بسیار زیادی می باشد. به عنوان مثال، ولتاژ خروجی این سنسورها نیاز به یک طبقه تقویت‌کننده و همچنین جبران ساز حرارتی دارد. اگر یک منبع تغذیه با قدرت فراوان برای آن استفاده نمایید باید رگولاتور ولتاژ نیز در آن وجود داشته باشد.

این رگولاتور باعث ثابت ماندن جریان حین عملکرد سنسور خواهد بود. این سنسورها قطعات بسیار کاربردی برخی از لوازم الکتریکی و حتی خودرو به شمار می‌رود. معمولاً در جامعه مهندسی این سنسورها بسیار مورد توجه هستند. اگر میخواهید با مفهوم این قطعه آشنا شوید باید با اصل و مفهوم جریان الکتریکی و چگونگی هدایت آن آشنا شوید. زمانی که جریان برق توسط هادی میدان مغناطیسی عبور داده می شود.

این میدان مغناطیسی نیروی عمودی حامل بار را در حالت حرکت اعمال خواهد کرد. حال اینکه این اعمال نیرو باعث می‌شود تا آنها به یک سمت هادی انتقال داده شوند. همین تجمع بار در کناره رسانای الکتریکی باعث ایجاد تعامل با توجه به این اثر مغناطیسی خواهد شد: در نتیجه ولتاژ قابل اندازه گیری در دو قسمت هادی به وجود می آید. همین تولید ولتاژ که قابل اندازه گیری می باشد را با نام اثر هال می شناسند.

به طور کلی می‌توان گفت این اثر نوعی میدان الکتریکی عرضی در جامدات است. زمانی که جامد حامل جریان الکتریکی در یک مدار مغناطیسی عمود جریان باشند چنین پدیده هایی رخ می دهد. نظریه های بسیار زیادی در رابطه با این اثر وجود دارد. اما سنسوری که باعث ایجاد چنین اثری می‌شود را سنسور اثر هال می نامند. حال اینکه این سنسورها در فرآیندهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد.

سنسور اثر هال

سنسور اثر هال

خاص ترین عملکرد سنسور اثر هال

سنسورهای اثر هال نوعی سنسور بسیار کاربردی برای صنایع خاص هستند. این سنسورها بر اساس ساختار خود و قانون اثر هال عملکرد خاصی از خود نشان می دهند. در واقع این قطعات مغناطیسی می‌توانند اطلاعات رمزگذاری شده مغناطیسی که نظیر فاصله سرعت و غیره می شود را تبدیل کنند. در نتیجه مدار الکترونیکی می تواند به راحتی این اطلاعات رمزگذاری شده را پردازش نماید. یکی از کاربردهای اصلی و مهم سنسور اثر هال استفاده در موتور است. این قطعات برای کنترل موتور مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع به گونه ای طراحی شده اند که می توانند جریان برق آ سی و جریان برق دی سی را به راحتی تشخیص داده و گزارش آن را ارائه دهند. این سنسورها می توانند جریان را بر اساس دامنه لازمه تبدیل کرده و در قسمت خروجی آن را به ما ارائه دهند.

به طور کلی اندازه گیری جریان الکتریکی که کار راحتی نیست برای فعالیت های کنترلی توسط این قطعات صورت می گیرد. حال اینکه سنسورهای اثر هال می‌توانند به راحتی باعث احاطه شدن میدان مغناطیسی در اطراف هادی شده در نتیجه به راحتی آن را اندازه‌گیری کنند. این سنسورها هم جریان برق آسی و هم جریان برق دی سی را به راحتی اندازه گیری خواهند نمود.

این سنسورها جزو پرکاربردترین سنسورها در صنعت شناخته می شوند. قیمت این سنسورها بسیار ارزان است و عملکرد بهتری نیز در مقایسه با دیگر تجهیزات مشابه دارند. معمولاً این سنسورها در مدار الکتریکی دی سی بیشتر به کار میروند.

کاربرد سنسورهای اثرهال

سنسورهای اثر هال به عنوان یک نوع سنسور کاربردی هستند که برای پردازش برخی از اطلاعات کدگذاری شده به کار میروند. این سنسورها نیز خود در طبقه بندی های مختلفی روانه بازار شده‌اند که هر یک کاربرد خاصی دارند. این سنسورها که می‌توانند اطلاعات کدگذاری شده مغناطیسی را به راحتی پردازش کنند و توسط یک مدار الکترونیکی آنها را به سیگنال الکتریکی تبدیل نمایند برای کاربردهای خاصی استفاده می شوند.

اما می‌دانید کاربردهای مهم این سنسور قدرتمند چیست؟ افرادی که در شرکت برق منطقه کار می‌کنند می‌دانند که این سنسور با توجه به فرضیه در این شرکت ها نقش مهمی به عهده دارد.

 از طرفی در ایستگاه‌های توزیع نیروی برق این قطعات به عنوان مهمترین تجهیزات به کار برده شده در این صنعت هستند. حال اینکه معمولاً برای بسیاری از عملکردهای مختلف حتی در حوزه نظام مهندسی نیز این سنسورها برای بسیاری از دستگاه ها به کار برده می شوند. تنها کافی است تا شما به تفکیک مشخصات فنی بسیاری از دستگاه ها بپردازید: قطعاً خواهید فهمید که این سنسورها در چنین تجهیزاتی چه نقش مهمی را به عهده دارند. در سیستم‌های خودرو به منظور دریافت فاصله و سرعت با دقت بالا این سنسورها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

سنسور اثر هال

مهم ترین کاربردهای سنسور اثرهال

  • بیشترین کاربرد سنسور ها برای انواع کنتور های دیجیتال تک فاز و سه فاز است.
  • این سنسورها در باتری نیز نقش مهمی ایفا می کنند. چرا که عملکرد این سنسور ها برای پردازش اطلاعات کدگذاری در این زمینه نقش مهمی دارند.
  • چنین سیستم هایی معمولاً برای اتاق بی تی اس یا اپراتورهای تلفن همراه نقش مهمی ایفا می کنند.
  • تمامی الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز همگی مجهز به سنسور اثر هال هستند.
  • برای شارژر خط مترو و راه‌آهن از این سنسورها میتوان استفاده کرد.
  • دستگاه جوش در مدل های سوئیچینگ و خطی جزو دستگاه هایی است که مجهز به سنسور اثر هال میباشد.

نتیجه

سنسور اثر هال به عنوان یکی از سنسورهای بسیار کاربردی و مطرح در صنایع مختلف است. این سنسور امروزه در بسیاری از کاربردها به کار گرفته می شود. خرید سنسور اثر هال به کاربرد آن و عملکرد سنسور تجهیزات و دستگاههای مختلف است و با تنوع بسیار زیادی در بازار هستند. دسترسی به بهترین سنسور با کیفیت بالا و قیمت ارزان شرایط خاص خود را دارد. خرید از معتبرترین مراکز فروش شرط دسترسی به بهترین زلزله های ارزان قیمت است. همین حالا بهترین سنسور اثر هال را با قیمت مقرون به صرفه از فروشگاه الکتنو بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *