مجله الکتنو

تیکنر چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

تیکنر

تمامی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها دارای فاضلاب هستند که ممکن است در صورت وارد شدن به محیط زیست باعث آسیب رسیدن به محیط زیست شوند. تصفیه فاضلاب‌های صنعتی و بازیافت آنها با اهداف متعددی صورت می‌گیرد. در سرتاسر جهان تصفیه آب و  پساب کارخانه‌ها به ویژه کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی، اهمیت بسیار زیادی دارد. حال برای تصفیه کارخانه‌ها از دستگاه‌های مخصوص و پیشرفته‌ای به نام تیکنر استفاده می‌شود. هم اکنون به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این دستگاه با ما همراه باشید.

تیکنر چیست؟

یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌هایی که برای تصفیه پساب کارخانه از آن استفاده می‌شود، تیکنر نام دارد. از این دستگاه امروزه در صنایع مختلف به ویژه کارخانه فرآوری مواد معدنی استفاده می‌شود. معمولا این فرآیند به منظور جداسازی ذرات مایع از جامد است که توسط نیروهای گریز از مرکز و گرانشی صورت می‌گیرد.

این دستگاه‌ها در ظرفیت‌های بسیار زیادی به تولید می‌رسند که انتخاب یک ظرفیت باید به تناسب عمق و قطر دستگاه باشد. حال این قطر بین دو تا ۲۰۰ متر و ارتفاع آن بین ۱ تا ۷ متر متغیر خواهد بود. این دستگاه دارای پایه‌هایی نگهدارنده‌ای است که از جنس فلز و بتن انتخاب می‌شود. چرا که باید بتواند وزن سیال و ابعاد سازه را تحمل کند. سطح تیکنر بسیار بزرگ می‌باشد و این ابعاد به اندازه‌ای است که مواد جامد سرریز نشود.

در طراحی ساختمان این دستگاه، نیروی گرانشی را به منظور جدا کردن ذرات مختلف در نظر قرار می‌دهند. این تجهیزات معدنی هم اکنون در مدل‌های مختلف، کاربرد بسیار زیادی دارند. انتخاب تیکنر بسته به نوع پساب، نوع کاربرد و شرایط استفاده از دستگاه متفاوت است.

بیشتر بخوانید: لودسل چیست؟ 

اجزای تیکنر

تیکنر به عنوان یک دستگاه پیشرفته، از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

سازه نگهدارنده

مهمترین قسمت تیکنر که برای تحمل وزن این دستگاه در نظر گرفته شده است، ساز نگهدارنده یا بدنه آن می‌باشد. این بدنه از جنس فلز یا بتن انتخاب می‌شود که از یک استوانه و قیف کف تشکیل می‌شود.

تیکنر

تیکنر

مخزن خوراک ورودی

از دیگر قسمت‌های مهم تیکنر شامل مخزن خوراک ورودی است. معمولاً مواد توسط یک لوله به مخزن وارد می‌شود، در نتیجه با کاهش تلاطم به طور یکنواخت داخل این دستگاه توزیع خواهند شد. حال همین لوله را با نام مخزن خوراک ورودی می‌شناسند.

سرریز

سرریز شامل بخش مهمی از تیکنر است که شیارهای متعددی روی آن وجود دارد. سیال تصفیه شده توسط این قسمت به آرامی به سمت خارج از دستگاه انتقال می‌یابد.

درایو و همزن

درایو و همزن یکی از قسمت‌های مهمی هستند که ساختار آن را پل درایو پارو و الکتروگیربکس تشکیل می‌دهد. نیروی محرکی که در این قسمت به وجود می‌آید می‌تواند پل‌ها را به حرکت درآورده و باعث ته نشین شدن ذرات شود. همچنین برای تجمع پالپ در قسمت کف دستگاه و برای خروج ذرات جامد نیز عملکرد دارد.

مقالات مرتبط:

پل

در دستگاه تیکنر مدل معمولی از پل‌هایی وجود دارد که برای محافظت از درایو در نظر گرفته می‌شوند. همچنین این پل برای دسترسی راحت به سطح دستگاه و درایو است.

ته ریز

ته ریز بخش دیگری از دستگاه است که تمامی مواد ته نشین شده توسط این قسمت در بخش انتهایی قیف کف دستگاه قرار گرفته و خارج می‌شوند.

ورودی

تمامی پساب‌ها از قسمتی به نام مخزن ورودی وارد دستگاه تیکنر می‌شوند.

انواع تیکنر

تیکنر به عنوان یک دستگاه کاربردی برای تصفیه پساپ‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای انواع مختلفی است که هر یک از انواع تیکنر نیز مشخصات متفاوتی دارند.

تیکنر معمولی

یکی از متداول‌ترین انواع تیکنر موجود در بازار، مدل‌های معمولی هستند. در قرن بیستم این مدل از تیکنرها بسیار مورد توجه بودند. تیکنرهای معمولی متشکل از حوضچه‌های استوانه‌ای شکلی هستند که ارتفاع کمتری نسبت به قطر دارند. غلظت وزنه پالپ خروجی این دستگاه بین ۳۵ تا ۵۰ درصد متغیر است.

 از پالپ معمولاً به منظور هدایت به سد باطله استفاده می‌کنند. حال این پالپ در یک مسیر با شیب ۰.۵ تا ۰.۱ می‌تواند جابجا شود. شما می‌توانید تیکنرهای معمولی را با قطر دو تا ۲۰۰ متر به تناسب نوع کاربرد انتخاب کنید.

تیکنر لاملا

تیکنر لاملا تیکنرهای پیشرفته‌تری در مقایسه با مدل‌های معمولی هستند. در کارخانه‌هایی با ظرفیت بیشتر نیاز به تیکنرهایی با سطح مقطع بزرگتر همانند تیکنر لاملا است. اگر غلظت پالپ ورودی به این دستگاه کم باشد، بدون شک حجم مواد ورودی افزایش پیدا می‌کند.

پس شما نیز موظف هستید تا تیکنرهایی را با ظرفیت بیشتر از مدل‌های معمولی انتخاب نمایید. ساختار داخلی این دستگاه را تعدادی از صفحه‌های شیبدار تشکیل می‌دهد که در موازات با یکدیگر هستند.

حال بار ورودی به فاصله بین تمامی این صفحات شیاردار منتقل خواهد شد. اگر شرایط آب و هوایی منطقه مساعد نباشد باید تیکنر را در محیط سرپوشیده احداث کرد. برای صرفه‌جویی در فضا و اشغال فضای کمتر، باید از تیکنر هزارلا استفاده نمود. این تیکنرها نیز شامل دو بخش فوقانی و تحتانی می‌شوند که قسمت تحتانی آنها به صورت مخروط یا استوانه است.

در قسمت فوقانی، صفحه‌های شیبدار بسیار زیادی به صورت دسته‌ای و با شیب ۴۵ تا ۵۵ درجه قرار دارد.

تیکنر

تیکنر

بهترین تیکنرهای کاربردی در بازار

تیکنر مخروطی عمیق

مدل‌های مخروطی عمیق سطح مقطع کوچک؛ اما عمق بیشتری دارند. این تیکنرها معمولاً با ظرفیت ۵ تا ۱۰ برابر از دیگر مدل تیکنرهای ذکر شده به تولید رسیده‌اند. غلظت وزن پالپ خروجی از این دستگاه ۵۰ تا ۶۰ متغیر می‌باشد و حرکت پالپ نیز به آرامی صورت می‌گیرد. برای جابجایی پالپ، شیب مناسب با این غلظت نیز معمولاً ۱ تا ۲ درصد خواهد بود.

تیکنر خمیری

تیکنرهای خمیری مدل‌های پیشرفته‌ای هستند که بدون هیچ فیلتری و به تنهایی می‌توان با کمک آن به یک ماده خمیری شکل دسترسی پیدا کرد. معمولاً هم این مواد خمیری غلظت وزنی بالاتری نسبت به مواد جامد و حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد دارند. این تیکنر را حوضچه‌هایی با عمق نسبتا زیاد تشکیل می‌دهد که به مخروطی با شیب بالا منتهی می‌شوند. با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن مدل‌های جدید، قابلیت‌های تیکنرهای نسل جدید نیز بیشتر است.

در واقع تیکنرهای نسل جدید مجهز به موتورهای با قدرت بسیار بالا هستند که همین مسئله کارایی آنها را افزایش می‌دهد. در این نوع دستگاه شاهد تولید طرح‌ریزی هستیم که غلظت مواد جامد در چنین مواردی بالا خواهد بود. بدون نیاز به فیلتر می‌توانید توسط این دستگاه بیشترین درصد آب را به راحتی بازیابی کنید.

تفاوت تیکنر و کلاریفایر

تصفیه یا بازیافت آب یا پساب‌های معدنی اهمیت بسیار بالایی دارد. حال این بازیافت و تصفیه با اهداف متعددی صورت می‌گیرد که در این پروسه نیز از دستگاه‌ها و تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. کلاریفایر و تیکنر هر دو به عنوان سیستم‌های مخصوصی هستند که از آنها در صنعت تصفیه آب استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد تیکنر و کلاریفایر را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، در این صورت تنها کافیست تا شما به بررسی تفاوت و عملکرد این دو بپردازید.

این دو دستگاه از نظر ساختاری تا حدودی مشابه یکدیگر هستند؛ اما تیکنر و کلاریفایر از نظر ابعاد و اندازه تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند.

این دو دستگاه از نظر عملکرد کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. اگرچه هر دو برای ته نشینی جامداد مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما تیکنر برای غلیظ و کلاریفایر برای تصفیه مایعات استفاده قرار می‌شوند.

قیمت تیکنر و کلاریفایر کاملاً با یکدیگر متفاوت است. حال هر دو دستگاه دارای انواع مدل‌های مختلفی هستند که قیمت نهایی بر اساس مشخصات مختلف هر دستگاه و قدرت و اهمیت کاربرد آنها تعیین می‌شود.

هزینه‌های سرویس و نگهداری یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که در این دو متفاوت است. معمولاً هزینه نگهداری و تعمیر سیستم‌های کلاریفایر در مقایسه با تیکنر مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

نتیجه

امروزه در بسیاری از کارخانه‌ها نظیر سرامیک سازی، کاشی‌سازی و … شاهد استفاده از دستگاه‌های نظیر تیکنر هستیم. از این دستگاه‌های پیشرفته برای تصفیه پساب صنایع مختلف استفاده می‌کنند.

تینرها در انواع مدل‌های مختلفی به تولید رسیده‌اند که بر اساس نوع پساب و نوع کاربرد باید یکی از مدل‌های مناسب و کاربردی آنها را انتخاب کرد. هم اکنون برندهای بسیار زیادی از تیکنرها نیز در بازار وجود دارد. هم اکنون برای خرید بهترین تیکنرهای بازار می‌توانید با کارشناسان مجموعه قطعات صنعتی الکتنو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *