مجله الکتنو

انواع کالیبراسیون ابزار دقیق

کالیبراسیون ابزار دقیق

در رابطه با انواع کالیبراسیون ابزار دقیق چه میدانید؟ کالیبراسیون ابزار دقیق در چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد؟ روش دسترسی به باکیفیت ترین ابزار دقیق و همچنین کالیبراسیون این ابزار چگونه امکان پذیر است؟ قطعاً که جدا از تجهیزات پیشرفته امروزه روش‌های بسیار کارآمدی نیز در صنایع مختلف برای اطمینان از کیفیت محصولات استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با انواع کالیبراسیون ابزار دقیق، سایت الکتنو در ادامه توضیحات کاملتری ارائه می دهد.

کالیبراسیون ابزار دقیق

کالیبراسیون ابزار دقیق شامل یک روش بسیار دقیق و پیشرفته است. البته روش کالیبراسیون در بسیاری از حوزه ها کاربرد دارد. اما بیشترین اهمیت این روش در صنعت تجهیزات ابزار دقیق خواهد بود. از آنجا که این تجهیزات اتوماسیون صنعتی به عنوان کاربردی ترین قطعات از نظر نوع کاربرد در صنعت هستند کالیبراسیون نیز به عنوان یک روش پیشرفته در این صنعت نقش ایفا می‌کند. کالیبراسیون یک روش کالیبره کردن دوره ای است که در تجهیزات اندازه گیری اهمیت بسیار زیادی دارد.

در هر حوزه‌ای که نیاز به اندازه گیری باشد به همان اندازه نیز کالیبراسیون دخالت می‌کند. در واقع فرآیندی که در آن روش کالیبره کردن صورت می گیرد شامل پروژه‌های است که بر اساس آن مقدار اندازه گیری شده با مقدار استاندارد یکی باشد. اما چنانچه خطایی رخ دهد دستگاه برای کنترل و برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام می دهد.

کالیبراسیون با هدف افزایش دقت و کیفیت اندازه گیری با تجهیزات خاصی صورت می‌گیرد. در واقع اهمیت افزایش سطح کیفیت تجهیزات اندازه گیری باعث شد تا قطعات به صورت دوره‌ای کالیبره گردد. ابزار دقیق به منظور اندازه گیری نوسانات و حرکات های قطعات اندازه‌گیری هستند که طی این حرکت ها یا فرآیند ممکن است برخی از قسمت‌های آنها دچار فرسودگی یا خراش گریزی شود. کالیبره نیز به منظور برطرف نمودن مشکلات قطعات و خطاهای آن ها صورت می گیرد.

چرا که در صورت وجود فرسودگی یا خراشی خطا به شدت افزایش پیدا می‌کند و دقت و سرعت کاهش پیدا خواهد کرد. به همین منظور برای اطمینان از دقت و سرعت رقم اندازه گیری شده نیاز به کالیبره کردن دوره ای است. کالیبراسیون برای کاهش خطاهای اندازه گیری به صورت مستمر و دوره ای انجام میشود. حتی در بسیاری از دستگاهها و تجهیزات مکانیکی نیز کالیبراسیون صورت می‌گیرد.

روش های کالیبراسیون

همانگونه که مستحضرید، بسیاری از صنایع نیز به صورت ۲۴ ساعته و اما برخی به صورت اداری کار می کنند. دستگاه ها و ماشین آلاتی که مجهز به سیستم های ابزار دقیق هستند طی پروسه کاری ممکن است آسیب ببینند. از این رو نیاز به کالیبره کردن دارند. روش کالیبراسیون نیز به منظور اطمینان از صحت عملکرد تجهیزات ابزار دقیق است. ابزار دقیق خود تنوع بالایی از تجهیزات اندازه گیری و کنترل میشود. انواع کالیبراسیون ابزار دقیق شامل روش هایی هستند که ما برای کالیبره کردن قطعات از آنها استفاده میکنیم. پس می‌توان گفت انواع کالیبراسیون ابزار دقیق شامل:

  • کالیبراسیون فشار نمونه‌ای از کالیبراسیون های بسیار کاربردی است که برای ابزار دقیق فشار از آنها استفاده می کنند. در واقع آزمایشگاه کالیبراسیون فشار پیشرفته ترین روش برای کالیبره ابزار دقیق فشار به شما می‌رود. در این روش عملیات لازمه برای اندازه گیری مقدار واقعی و مقدار اندازه گیری شده توسط دستگاه انجام میشود.
  • کالیبراسیون الکتریکی روشی است که در آزمایشگاه کالیبراسیون الکتریک انجام میشود. در این آزمایشگاه با در نظر قرار دادن دامنه کاری، به اندازه گیری جریان، ولتاژ، مقاومت، زمان، صوت، ظرفیت خازن و غیره می پردازند. در این روش عوامل بسیار زیادی می توانند تاثیر گذار باشند. به عنوان مثال دمای محیط مهمترین عامل تاثیر گذار در کالیبراسیون الکتریکی به شمار می رود.
  • کالیبراسیون مکانیکی شامل همان کالیبراسیون جریان سیال است. در این روش نیز همانند دیگر انواع روش ها دستگاه میزان واقعی جریان سیال را با میزان اندازه گیری شده ابزار دقیق بررسی می کند. همانگونه که مستحضرید، روش کالیبره برای اطمینان از صحت اندازه گیری و ابزار دقیق خواهد بود.
  • کالیبراسیون دما شامل یک وسیله بسیار پیشرفته است که برای بررسی ابزار دقیق اندازه گیری دما از آنها استفاده می کنند. این دستگاه ها با کمک سنسور های دما به مقایسه دمای واقعی با مقدار اندازه گیری شده با دقت بسیار بالایی می پردازند.

مزیت روش کالیبره کردن ابزار دقیق

در تمامی صنایع برخی از تجهیزات، ماشین آلات یا دستگاه ها مهم ترین نقش را به عهده دارند. قطعاً که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم شاهد روی کار آمدن ماشین آلات نسل جدید هستیم.  از تغییر و تحولات بسیار بزرگی که از گذشته تا به کنون رخ داده جدا از روی کار آمدن ماشین آلات پیشرفته می‌توان به افزایش سرعت و دقت اشاره کرد.

این سرعت و دقت با استفاده از قطعات ابزار دقیق اتفاق می‌افتد. در واقعع با تجهیزات ابزار دقیق پروسه اندازه گیری یا کنترل با سرعت عمل بسیار بالا و دقت زیادی انجام می‌شود. همانگونه که اشاره شد، انواع کالیبراسیون ابزار دقیق شامل روش هایی است که برای کنترل افراد نیز به صورت دوره‌ای از آنها استفاده می‌کنند. اهمیت استفاده از کالیبراسیون با اهمیت نتیجه دقیق و سرعت بالای اندازه گیری در صنایع مختلف است.

حال اینکه این کالیبراسیون ابزار دقیق دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد. امروزه با بهره‌مندی از تکنولوژی روز می‌توان به امکان ردیابی بسیار دقیق در مراحل تولید توسط این روش اشاره کرد. همچنین هزینه‌های جانبی طراحی و ساخت نیز به شدت کاهش پیدا میکند. اما کاهش بسیار زیاد یا حذف خطا در اندازه گیری یا صنایع تولید محصولات مختلف مهمترین مزیت کالیبراسیون ابزار دقیق به شما می رود.

با کالیبراسیون ابزار دقیق شما اطمینان بسیار بالایی از کیفیت محصولات خود دارید و می توانید خدمات بسیار زیادی را با استانداردهای زیادی داشته باشید. حال اینکه کالیبراسیون به صورت دوره ای انجام میشود اما مدت زمان و تعداد دفعات روش کالیبره کردن به نوع ابزار و همچنین صنعت بستگی خواهد داشت. به طور استاندارد و کلی بایستی سالانه حداقل چندین بار این روش انجام شود. به خصوص در صنایعی که قدرت تولید آنها بسیار بالا است.

"<yoastmark

نتیجه

انواع کالیبراسیون ابزار دقیق شامل روش های بسیار پیشرفته و کارآمدی است که امروزه برای اطمینان از عملکرد صحیح ابزار دقیق از آن ها استفاده می شود. این روش ها به صورت دوره‌ای هستند. قطعاً که تمامی ابزار دقیق طی دوره‌ای ممکن است آسیب ببینند. از این رو برای اطمینان از دقت و سرعت عملکرد آنها بایستی با روش های کالیبراسیون تست شوند. اما برای خرید بهترین تجهیزات ابزار دقیق  الکتنو معتبرترین سایتی است که می توانید به آن اعتماد کنید. برای خرید بهترین ها با قیمت ارزان همین حالا اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *