مجله الکتنو

انواع پی ال سی (PLC) و آشنایی با ساختار آن ها

انواع پی ال سی (PLC) و آشنایی با ساختار آن ها

آیا با انواع پی ال سی (PLC) و ساختار آن آشنایی دارید؟ آیا می دانید هر یک از انواع این پی ال سی ها چه کاربردی خواهند داشت؟ در رابطه با عملکرد plc و اهمیت استفاده از آن چطور؟ این قطعات کاربردی که امروزه در صنایع مختلف نقش مهمی ایفا می‌کند برای عملکردهای مهم نیز از آنها استفاده می شود. قطعاً که قدرت عملکرد هر محصولی به ویژه plc ها به سطح کیفیت بالای آنها بستگی دارد. الکتنو به عنوان بزرگترین شرکت توزیع کننده قطعات اتوماسیون صنعتی اطلاعات کامل تری را در ادامه ارائه میدهد.

پی ال سی (PLC) و نقش آن در صنعت

امروزی قطعات بسیار کاربردی با بهره مندی از تکنولوژی نوین روز روانه بازار شده اند. پی ال سی به عنوان یکی از قطعات کاربردی است که یک نوع کنترل کننده منطقی برنامه پذیر برای مصارف مختلف می باشد. پی ال سی ها یا کنترل کننده ها در مدیریت و برنامه‌ریزی اکثر صنایع نقش مهمی ایفا می کنند. در واقع پی ال سی برای مدیریت پروژه های کاری در بخش های مختلف صنایع اهمیت بسیار زیادی دارد. حال اینکه پی ال سی از قطعات بسیار مختلفی نظیر شمارنده، زمان سنج، حافظه، پردازش، خروجی و غیره تشکیل می شود. این قطعه در برندهای بسیار متنوعی در بازار وجود دارد. آشنایی با انواع پی ال سی (PLC) و ساختار آن مهمترین پارامتری است که برای خرید بهترین plc قدرتمند بایستی توجه کرد. هر یک از انواع پی ال سی ها دارای مشخصات و مزایای متفاوتی هستند.

از طرفی قیمت انواع plc نیز در مدل های مختلف با یکدیگر متفاوت است. این قطعات در تابلوهای فرمان بیشترین کاربرد را دارند و باعث کاهش حجم تابلوهای فرمان می شوند. همچنین plc باعث صرفه جویی بسیار در هزینه‌ها نیز خواهد شد. مهمترین پارامتری که باعث محبوبیت پی ال سی میشود عدم وجود استهلاک مکانیکی در آنها است. این قطعه دارای طول عمر زیادی می‌باشد و در مدار برق مصرف انرژی را به شدت کاهش می دهند. این قطعه نویز صوتی و الکتریکی به وجود نمی آورد و با کمک plc عیب یابی در مدار کنترل به ساده ترین شکل ممکن انجام می شود. پی ال سی در صنعت خودرو، صنایع شیمیایی، صنعت پلاستیک، صنایع غذایی، صنایع ساختمانی، صنعت تبدیل انرژی و غیره کاربرد دارد. هر یک از انواع plc ها دارای ساختار متفاوتی نیز هستند که عملکرد آنها بر اساس همین ساختار ساده و پیشرفته صورت می گیرد.

انواع پی ال سی (PLC) و ساختار آن

همانگونه که اشاره شد، پی ال سی به عنوان یکی از کنترل کننده های شناخته شده و کاربردی است. این قطعه در صنایع بسیار زیادی نقش مهمی ایفا می کند. برای خرید plc نکات بسیار زیادی باید بررسی شود. اما آشنایی با انواع پی ال سی (PLC) و ساختار آن یک نکته بسیار مهمی است که بایستی برای انتخاب بهترین پی ال سی و دسترسی به مناسبترین قیمت آن مورد بررسی قرار بگیرد. این اطلاعات دقیق تر با آشنایی بیشتر کسب می گردد. پی ال سی ها در دسته بندی های گوناگونی قرار می‌گیرند. به طور کلی plc دارای چهار دسته بندی است که هر یک از آنها از نظر برند نیز تنوع بسیار زیادی دارند.

پی ال سی های مجتمع

پی ال سی های مجتمع نمونه‌ای از انواع پی ال سی ها هستند. این نوع پی ال سی به گونه ای طراحی شده که قسمت هایی چون ورودی، خروجی، منبع تغذیه، پردازنده و غیره همگی در داخل یک باکس مخصوصی قرار گرفته اند. این نوع پی ال سی را با نام پی ال سی کامپکت نیز می شناسند. ابعاد این مدل ها بیشتر از پی ال سی های مینی می باشد. در واقع پی ال سی های مجتمع حجم زیادی از ورودی و خروجی را دریافت خواهند نمود. حال اینکه این ورودی و خروجی در پی ال سی های مجتمع ۳۰۰ است: در حالی که در مینی پی ال سی ها ۴۰ خواهد بود.

البته این نوع پی ال سی ها شامل بزرگترین پی ال سی هایی نیستند که برای پروژه‌های بسیار وسیعی به توان از آنها استفاده نمود: بلکه به نسبت مینی پی ال سی ها در پروژه های سخت تری قابل استفاده میباشد. اما بیشترین کاربردی plc در پروژه های هوشمندسازی و اتوماسیون شرکت های مختلف خواهد بود.

مینی پی ال سی

مینی پی ال سی شامل پی ال سی هایی در ابعاد بسیار کوچک هستند. این نوع پی ال سی ها در بسیاری از مواقع محدودیت دارند. درواقع برای استفاده از پی ال سی ها ورودی و خروجی های کم است. این نوع پی ال سی ها برای پروژه‌های بزرگ هرگز استفاده نمی شوند. مینی پی ال سی ها را تنها در پروژه های کوچک می توان استفاده نمود. چرا که این پی ال سی ها دارای قدرت عملکرد برای پشتیبانی plc های بزرگ نخواهند بود.

انواع پی ال سی (PLC)

پی ال سی ماژولار

پی ال سی ماژولار نمونه دیگری از انواع پی ال سی های خاص در بازار می باشد. این نوع پی ال سی ها دارای اجزای جدا از هم هستند که حتی این قسمت‌های جدا در کنار یکدیگر قرار دارند. توانایی دریافت ورودی و خروجی در این مدل از پی ال سی‌ها چند برابر بیشتر از مدل های دیگر خواهد بود. در واقع این plc۲۰۰۰ ورودی خروجی را می تواند دریافت یا پشتیبانی کند. قبل از شروع بایستی یک قاب مخصوص در انتهای آن بسته شود.

پی ال سی وک

پی ال سی وک نمونه دیگری از plc هایی است که مشابه مدل های ماژولار طراحی میشود. این مدل پی ال سی ها نیز دارای بخش ها و قسمت های جدا از هم است. اما ورودی و خروجی این مدل ها به ماژول مرکزی قطعه اتصال دارد که در قسمت انتهایی آن تعبیه می گردد. این مدل پی ال سی ها ورودی و خروجی حدود ۵ هزار خواهند داشت. از این پی ال سی ها برای پروژه های بسیار وسیع و قدرتمند همانند پالایشگاه‌های پتروشیمی می توان استفاده نمود.

نتیجه

انواع پی ال سی (PLC) و ساختار آن قطعاً با یکدیگر متفاوت است. پی ال سی به عنوان یک نوع قطعه کاربردی در صنعت با نام یک نوع کنترل کننده شناخته می شود. هر یک از انواع plc ها نیز بر اساس ساختاری که دارند عملکرد خاصی نیز از خود نشان خواهند داد. بهترین پی ال سی‌های برندهای مطرح را همین حالا می توانید از الکتنو تهیه کنید. این دسترسی راحت به روش آنلاین و در ۲۴ ساعت شبانه روز امکان پذیر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *