مجله الکتنو

آشنایی با انواع فلومتر در صنعت

آشنایی با انواع فلومتر در صنعت

برای آشنایی با انواع فلومتر در صنعت ابتدا باید این انواع و نحوه کارکرد و هم چنین مشخصات آن‌ ها را بدانیم. فلومتر به‌ جریان مقدار مایعاتی گفته می‌ شود که در بازه زمانی مشخص و معینی از قسمت مشخصی از لوله یا موارد مشابه با آن عبور می‌ کند. در صنعت استفاده‌ های گسترده‌ ای از فلومتر وجود دارد. و این فلومترها قادر به اندازه‌ گیری کردن میزان جریان در شرایط متفاوت هستند.

از آن جا که فلومترها اهمیت و کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارند، از طرفی انواع و اقسام مختلفی را نیز دارا می‌ باشند، به‌ همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم انواع فلومتر در صنعت را برای شما مطرح کنیم، پس لطفاً تا پایان این مقاله را با حوصله و دقت بخوانید.

معرفی انواع فلومتر

همان طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، فلومتر به مقدار جریان مایعاتی گفته می‌ شود. که در بازه زمانی مشخصی از قسمت‌ های معینی از لوله‌ ها یا موارد مشابه با آن عبور می‌ کند‌. انتخاب گسترده‌ ای از فلومتر در صنایع جهت اندازه‌ گیری کردن جریان در شرایط مختلف و متفاوت وجود دارد. در زیر این انواع مختلف را جهت آشنایی بیش تر به شما معرفی می‌ کنیم.

فلومتر کورولیس

فلومتر کورولیس نوعی فلومتر جریان جرمی جهت اندازه‌ گیری کردن مستقیم و مداوم جرم می‌ باشد. تنها مشخصه این فلومتر سیال است که در اثر تغییرات فشار، دما، چگالی و ویسکوزیته تحت تاثیر قرار نمی‌ گیرد. بر اساس یک اصل کاملاً استثنائی و منحصر به‌ فرد با استفاده کردن از نیروی کورولیس می‌ توانیم طیف گسترده‌ ای از سیستم های مبتنی بر جا به جایی سرعت‌ های جریان را با دقت و حساسیت بالا و شناسایی دبی جرمی و تبدیل کردن آن به خروجی آنالوگ یا همان فرکانس تنظیم کرد.

علاوه‌ بر مایعات متداول می‌ توانیم میزان جریان مواد شیمیایی، مواد غذایی، گاز با چگالی بالا، دوغاب و غیره را نیز با این کورولیس اندازه‌ گیری  کرد و از آن برای موارد کشاورزی و  40 گیاه و .. کنیم. یکی از ویژگی‌ های مهم آن نیز آن است که یک سنسور پیچیده می باشد که می‌ تواند چگالی و دما را به‌ طور هم‌ زمان با جریان اندازه بگیرد.

فلومتر ورتکس

 فلومتر ورتکس به‌ صورت منظم و متناوب در سمت چپ به راست تحت شرایط معین و مشخصی در پایین‌ دست از جسم که در جریان است، رخ می‌ دهد. این مدل از فلومترها که به آن‌ ها گردابی نیز می‌ گویند برای شما این امکان را فراهم می‌ کنند که میزان جریان‌ های ناشی از فرکانس را شناسایی کنید. فلومترهای ورتکس برای گاز، بخار و مایع کاربرد دارند. هیچ قسمت متحرکی در آن‌ ها وجود ندارد.

به همین دلیل است که افت فشار در آن‌ ها کم می‌ باشد. بنابراین این فلومتر نوعی فلومتر برای استفاده کردن با دوام بالا و البته قابلیت تکرار بالا می‌ باشد. که به‌ طور کاملاً گسترده در زمینه‌ های متفاوت و مختلفی از جمله کنترل سیال و انتقال سیار مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

علاوه‌ بر چند مورد از فلومترهایی که جهت آشنائی با انواع فلومتر در صنعت معرفی کردیم، فلومترهای دیگر نیز وجود دارد که عبارت هستند از:

فلومترهای مغناطیسی

فلومتر مغناطیسی به تجهیزاتی گفته می‌ شود که برای اندازه‌ گیری کردن جریان حجمی کاربرد دارد که هیچ قسمت متحرکی ندارند. این فلومترها جهت کاربردهای فاضلاب یا هر نوع مایعات کثیفی که دارای آب یا رسانا هستند، ایده‌ آل می‌ باشد. فلومتر مغناطیسی علاوه‌ بر آن برای کاربردهایی که نگه داری کم و افت فشار کمی نیاز دارند. گزینه خوبی است و به‌ طور کلی با آب‌ مقطر، هیدروکربن‌ ها و بسیاری دیگر از محلول‌ های غیرآبی کار نمی‌ کنند.

انواع فلومتر در صنعت

انواع فلومتر در صنعت

فلومترهای التراسونیک یا فراصوتی

فلومترهای التراسونیک یا سنسور صنعتی فراصوتی تفاوت‌ های بسیار اساسی در عملکرد دارند. این فلومترها اندازه‌ گیری کردن جریان از محاسبه کردن اختلاف زمان بین زمان انتشار امواج فراصوت یعنی همان زمان رفت‌ و برگشت امواج در بین دو مبدل A و  B است. این روش از اندازه‌ گیری کردن جریان بسیار پایدار و دقیق می‌ باشد.

فلومتر توربینی

 یکی از انواع فلومتر فلومترهای توربینی میزان جریان را از تعداد چرخش تیغه که در جریان قرار داده‌ شده است، اندازه‌ گیری می‌ کنند. سرعت چرخش این تیغه‌ ها با یک محور موازی باز جهت جریان‌ های متناوب و با سرعت جریان است. با استفاده کردن از توانایی اندازه‌ گیری کردن دقیق برای طیف‌ های گسترده‌ ای از میزان ویسکوزیته فلومترهای توربینی جهت کنترل کردن فرایند، انتقالات و کنترل فرایند فرآورده‌ هایی مانند فرآورده‌ های نفتی، سیالات به شکل مایعات، شیمیایی، گاز و غیره بسیار مفید است.

فلومتر جرمی حرارتی

از دیگر انواع فلومتر فلومترهای جرمی حرارتی از دو سنسور لوله‌ ای‌ شکل غلافی تشکیل‌ شده‌ اند که به ترتیب به‌ عنوان سنسور سرعت جریان و سنسور دما وارد عمل می‌ شوند.

سنسور سرعت جریان با میزان اختلاف دمای مشخصی از دمای گرم یا محیط کنترل می‌ شود. گرمایی که از سنسور جریان گرفته می‌ شود به دلیل جریان سیال با جریان‌ های جرمی ارتباط دارد، به‌ همین دلیل می‌ توان گفت که جریان جرمی را می‌ توان از مقدار توان اعمال‌ شده برای سنسورهای جریان جهت جبران گرمای حذف‌ شده به دست می‌ آید. این فلومتر از دامنه وسیع جریانی برخوردار می‌ باشد و اندازه‌ گیری کردن مستقیم جریان جرمی را بدون هیچ‌ گونه جبران دما و فشار امکان‌ پذیر می‌ سازد.

فلومتر جا به جایی مثبت

فلومتر جا به جایی مثبت یک مزیت دارد و آن‌ هم این است که جهت بزرگ کردن به انرژی خارجی مانند انرژی برق نیازی ندارد. جریان در این فلومترها از تعداد چرخش یک روتور فعال به وسیله انرژی سیال محاسبه می‌ شود. به‌ طور کلی فلومترهای جا به جایی مثبت اندازه‌ گیری کردن را با دقت بالایی ارائه می‌ دهند و برای جمع کردن جریان گزینه‌ های مناسبی هستند.

انواع فلومتر پیشرفته

فلومترها همان‌ طور که اشاره کردیم تعداد بسیار زیادی دارند و انواع مختلفی از آن‌ ها را می‌ توانید در بازار جهت استفاده برای کارهای مختلف انتخاب کنید.  البته شما توسط بازرگان ایرانی های که در سطح کشور فعالیت می کنند امکان تهیه این سنسور ها را دارید. چند نمونه دیگر از  انواع فلومتر را در زیر معرفی می‌ کنیم.

فلومتر فشار تفاضلی

فلومترهای فشار تفاضلی از انواع فلومتر است که با استفاده کردن از محاسبه افت فشار در مقطع لوله جهت اندازه‌ گیری کردن دبی سیال استفاده می‌ شود که البته یکی از پرکاربردترین فلومترهای صنعتی به حساب می‌ آید. مبنای کار این مدل از فلومترها اندازه‌ گیری کردن فشار است و برای اندازه‌ گیری کردن قوی از ترانسمیترهای فشار خاصی استفاده می‌ کنند. برای اندازه‌ گیری کردن گازها، دبی مایعات و بخار استفاده می‌ شود. البته در شرایطی که اعداد رینولدز کوچک باشد و افت فشار بسیار ناچیز و کم باشد، دقت مناسبی نخواهد داشت.

انواع فلومتر در صنعت

انواع فلومتر در صنعت

فلومتر التراسونیک

فتومتر التراسونیک جهت اندازه‌ گیری کردن دبی حجمی در مایعات و گازها استفاده می‌ شود. با وجودی که فشار، دما هدایت الکتریکی و ویسکوزیته در این نوع از فلومترها اهمیتی ندارد اما می‌ تواند دقت اندازه‌ گیری آن‌ ها را کم کند. در برخی از نمونه‌ های این نوع از فلومترها سنسورها بیرون از لوله نصب می‌ شوند که جهت اندازه‌ گیری کردن دبی مایعات خورنده متناسب هستند. برخی دیگر از نمونه‌ ها در داخل لوله نصب می‌ شود که البته این ها دقت شان بیش تر است.

فلومترهای التراسونیک دو نوع سنسور دارند که معمولاً در کنار هم نصب می‌ شود و هر کدام از آن‌ ها به‌ صورت کاملاً متناوب به‌ عنوان گیرنده و فرستنده عمل می‌ کند. مدت‌ زمانی که طول می‌ کشد تا موج التراسونیک از سنسور فرستنده به گیرنده برسد.نشان می‌ دهد که دبی داخل لوله است. برای همین این مدل از فلومتر محدود به قطر خاصی از لوله‌ ها نمی‌ باشد. و می‌ توان آن را در لوله‌ های با اندازه‌ های مختلف و متفاوت استفاده کرد. این نمونه از فلومترها هیچ‌ گونه قطعه متحرکی ندارند و همین مورد موجب شده‌ است که نیاز به تعمیر دستگاه به حداقل ممکن برسد.

کاربرد انواع فلومتر

با توجه به توضیح مفصلی که در خصوص انواع فلومتر در بالا دادیم و آن‌ ها را معرفی کردیم، می‌ توانید به این‌ موضوع پی ببرید که این فلومترها چه کاربردهای گسترده‌ ای در کارهای مختلف دارند. در زیر به چند نمونه از کاربردهای فلومترهای مهم اشاره می‌ کنیم.

  1. کاربرد در محصولات گران‌ قیمت که حتما باید با دقت بالای اندازه‌ گیری شوند.
  2. بخار، گاز یا مایع
  3. جریان‌ های بزرگ یا تنها جریان‌ های بسیار کوچک
  4. دمای کم یا زیاد مایعات فشار و فشار گاز یا بخار موجود در لوله‌ ها
  5. گازها، مایعات و بخار با تنظیم پیچیده یا در لوله‌ کشی‌ های بزرگی که جریان در آن‌ ها وجود دارد.

انتخاب بهترین و دقیق‌ ترین تکنولوژی فلومتر بر اساس پاسخ‌ دادن به این موارد از برخی از فلومترها هنگام اندازه‌ گیری کردن موارد مختلف به‌ خوبی می‌ توان از آن‌ ها استفاده کرد.

 نخستین گام برای انتخاب یک فلومتر صحیح جهت انتخاب کردن یک فلومتر صحیح برای کار مورد نظر باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا اطلاعات جریان باید به‌ صورت کامل یا مداوم باشد و آیا این اطلاعات به‌ صورت راه دور یا به‌ صورت محلی مورد نیاز است یا خیر؟ اگر این اطلاعات از راه دور باشد، آیا انتقال باید به‌ صورت دیجیتال، آنالوگ یا مشترک است؟ در صورت مشترک بودن حداقل فرکانس مورد نیاز جهت بروزرسانی اطلاعات چیست؟ پس‌ از پاسخ‌ دادن به این سوالات باید به بررسی و ارزیابی خصوصیات جریان سیال فرآیند و هم چنین لوله‌ کشی که فلومتر را در خود جای داده‌ است، صورت بگیرد. به‌ این‌ ترتیب می‌ توانید فلومتر متناسب با کار مورد نیاز را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *